Hvis vi tror det kommer gavepakker sørfra som sier vær så god, her har dere penger til å bygge Nord-Norgebanen, da tar vi feil.

Jeg leste nettopp en glimrende artikkel i Nordlys skrevet av Tone Angell Jensen. ”Skal vi fortsette jobben?”, spør hun. Svaret er klart Ja! Det er kanskje akkurat nå jobben egentlig starter.

Selv har jeg bodd i Tromsø over 40 år og med ujevne mellomrom vært vitne til svake, ustrukturerte rop i skogen fra noen som inderlig ønsker seg jernbane også nord for Narvik. Innflytelsesrike politikere, derimot, har stort sett holdt seg tause om saken og konsentrert seg om viktigere ting som valg av veitrase i Ramfjorden, nye forbindelser til Kvaløya og ikke minst den forhatte flyseteavgiften som truer med å rasere næringslivet i Nord-Norge. De eneste innflytelsesrike aktører som hittil har meldt sin interesse for Nord-Norgebanen er næringslivstopper innen sjøtransportsektoren som selvfølgelig advarer på det sterkeste mot at en meter ny jernbane bygges nord for Narvik.

 – Og hva så, hva gjør vi nå? Spør Angell Jensen. Hun nevner hva som er mulig å få til sørpå; fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim til en prislapp på 341 milliarder – det mangedobbelte av det Nord-Norgebanen ville koste. Hvorfor er det mulig sørpå og ikke her? Vi har lett for å tro at det er en sammensvergelse i sør som forhindrer kostbare samferdselsprosjekter i nord. – Vi husker alle Ernas enkle forklaring – ”for lite folk”. Men den egentlige forklaringen finner vi her nord. Det er ikke ”for lite folk”, men for få nordnorske politikere og næringslivsaktører som engasjerer seg i saken, selv om den akkurat nå framstår som høyaktuell og det store prosjektet hele Nord-Norge burde løfte fram i fellesskap. Et prosjekt av vital betydning både for klima, næringsliv og turisme.

Se for dere muligheten; Hurtigruta til Kirkenes og jernbanen tilbake over Finnmarksvidda, via Nordens Paris og Saltfjellet. Alle nordnorske politikere som ønsker å samle Nord-Norge til en region, og det er vel etter hvert de fleste, burde gripe denne fantastiske muligheten til, for en gangs skyld, å løfte fram noe stort i fellesskap.  Et prosjekt som virkelig ville knytte Regionen Nord-Norge sammen. Og da er det viktig at lokale jernbaneentusiaster begynner å jobbe sammen for den ordentlige Nord-Norgebanen; fra Fauske til Kirkenes. Mindre baneprosjekter i Nordland, Troms eller Finnmark vil ødelegge for det store prosjektet dersom de ikke tar hensyn til og er forenlige med hovedprosjektet.

Valgåret 2017 kan bli året da Nord-Norgebanen endelig blir tatt på alvor i hele Norge. Men dette kan bare skje hvis vi viser evne til å ta et felles regionalt løft. Hvis vi tror det kommer gavepakker sørfra som sier vær så god, her har dere penger til å bygge Nord-Norgebanen, da tar vi feil. Vi må gjøre grovarbeidet selv, akkurat som vestlendingene gjorde for å løfte fram fastlandsforbindelsen på Vestlandet. Derfor er det viktig at vi så fort som mulig jager alle nordnorske politikerne med stortingsambisjoner ut fra gjemmestedene sine og krever at de klargjør sine standpunkter i jernbanesaken før valget. Så får vi se hvem vi skal stemme på til høsten.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Hvorfor har ikke Helse Nords administrasjon i Bodø løftet en finger for å korrigere røverhistorien om at pasienter dør som følge av at det ikke er et PCI-tilbud i Nordland?

2
206

Det er trist hvordan Helse-Nord direktør Lars Vorland lot seg presse av et politisk iscenesatt og regissert spill i Nordland, skriver Ivar B. Prestbakmo.

6
28