EN GAVE?: Midtrekkverket på E8 i Lavangsdalen utenfor Tromsø stod ferdig i september 2013. Foto: Bengt Nielsen

«Aksjonistene i Lavangsdalen»

Midtrekkverket på E8 i Lavangsdalen måtte kjempes fram av våre politikere. Men noen kaller det en gave fra resten av landet, som vi fikk nesten gratis.

Vi her oppe under polarhimmelen har selvsagt betalt vår del av milliardprosjektene sørpå, via skatteseddelen.

Trafikksikkerhetstiltak må brukes så effektivt som mulig, slik at nedgangen i antall drepte og skadde blir så stor som den kan få blitt for en gitt sum penger, mener en av landets fremste trafikkforskere. Derfor synes han det er problematisk når lokale utspill, som kravet om midtrekkverk i Lavangsdalen, vinner fram.

- Problemet er at den store innflytelsen fra lokalt hold fører til ineffektivt ressursbruk. Tiltak som midtrekkverk finansieres stort sett over statsbudsjettet. Det betyr at folk i Lavangsdalen i beste fall har betalt en promille av det midtrekkverket har kostet, skrev den erfarne trafikkforskeren Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt nylig, i en kommentar med overskriften «Midtrekkverk i Nord-Norge: Suksess i Lavangsdalen – hva med resten av landet?».  

- De har i virkeligheten fått det omtrent gratis, som en gave fra skattebetalere i resten av landet som aldri ble spurt om de syntes midtrekkverk i Lavangsdalen var en god ide, skriver forskeren, som bruker betegnelsen «aksjonistene for midtrekkverk i Lavangsdalen».

Dette er uhyre interessante formuleringer fra en forsker og en ekspert. En ting er at forskeren bommer på fakta:  

Det bor ingen folk i Lavangsdalen, langs den 9, 5 kilometer lange midtdeler-strekningen. Europaveien gjennom dalen er derimot hovedvei for de over 70 000 innbyggerne og næringslivet i Nord-Norges største by; Tromsø. Samt en stamvei for de mange tusener som ellers bor i regionen. I perioder er trafikktettheten meget stor.

Mer uforståelig er utsagnet om at midtdeleren på E8 er en gave fra resten av befolkningen i Norge.  

Men la oss følge dette flåsete resonnementet noen meter lenger: De tunge offentlige investeringer i samferdsel her i nasjonen skjer i Sør-Norge og på Vestlandet. Her nevnes milliardprosjektet på E6 nord for Oslo, milliardprosjektene på E18, milliardprosjektet på E39 på Vestlandet.

Midtrekkverk til 200-300 millioner i Lavangsdalen blir bare en fjert til sammenligning. Likevel; vi her oppe under polarhimmelen har selvsagt betalt vår del av milliardprosjektene sørpå, via skatteseddelen. Uten å ha blitt forespurt. Skulle bare mangle.

Folk nordpå har altså returnert gaven i stort monn. Her oppe har folk derfor veldig god samvittighet, ærede forsker. 

Ja, det vises faktisk måtehold:

I nord har man bare krevd og fått midtrekkverk på en eneste landevei; på E8 i Lavangsdalen. Denne første midtrekkverk-veien i nord kom fordi veistrekningen var hjemsøkt av svært alvorlige ulykker, mange av dem møteulykker.  Det var bakgrunnen for det unisone krav om å få den beste sikringen.  Som stortingsrepresentantene fra Troms jobbet hardt for å få i boks, med støtte fra politi, helsevesen, og befolkningen.

Resultatet av et godt fundert demokratisk arbeid er en ubetinget veisuksess. Tusener av trafikanter har fått en europavei med bedre trafikkflyt og ikke minst; en mye tryggere vei. Så langt har det kun vært en ulykke med personskade på veien, etter at midtrekkverk-strekningen var ferdig i september 2013.

Det store spørsmålet er egentlig følgende: Skal også trafikanter i nord få nyte godt av den beste beskyttelsen som er tilgjengelig mot møteulykker, og som bygges andre steder i landet; møtefri vei med midtrekkverk? Svaret burde være åpenbart.

Likevel; alle veier kan ikke utstyres med dette kostbare tiltaket.  Men det er det heller ingen i Nord-Norge som krever.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer