Illustrasjonsfoto: Scanpix

Alvorlig svikt av 113 og legevakt

Saken med slagrammede Jorunn, som omtales i Nordlys 19. november, er – under forutsetning av at informasjonen er riktig gjengitt – alvorlig og sjokkerende.

Når Helsedirektoratet har brukt 10 millioner kroner på at befolkningen skal lære seg hva man må gjøre om man får problemer med å Prate, Smile, Løfte, så må vi forvente at helsepersonell forstår og tar henvendelsene på alvor.

Vi oppfordrer Jorunn og familien å klage Tromsø kommune og Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) inn for Fylkesmannen. Videre oppfordrer vi Jorunn til å få vurdert saken sin av Norsk Pasientskadeerstatning.

Ifølge Nordlys hadde Jorunn klassiske symptomer på hjerneinfarkt, som går igjen i opp mot 90 prosent av tilfellene: tap av kraft i arm og bein (hun klarte ikke gå og den venstre hånden fungerte ikke) og problemer med å prate (hun snøvlet).

Da Jorunn ringte 113 ble hun bedt om å ringe legevakten, og da hun ringte legevakten ble hun bedt om å vente til fastlegen kom på jobb. Her har begge disse - under forutsetning av korrekt framstilling i Nordlys - brutt med nasjonale faglige retningslinjer for behandling og rehabilitering ved hjerneslag. I gjeldene retningslinjer fra 2010 (reviderte retningslinjer publiseres før nyttår) heter det at “rask identifikasjon av pasienter med akutt hjerneslag og umiddelbar innleggelse i sykehus med slagenhet er viktig for å kunne tilby optimal akutt behandling inkludert trombolyse”.

Jorunn gjorde det helt riktig da hun om natta ringte 113. “Henvendelse direkte til Akutt medisinsk kommunikasjonssentral (AMK) reduserer prehospital tidsbruk sammenlignet med andre måter for varsling av helsetjenesten”, heter det i retningslinjene, som også slår fast at “dersom fastlege/legevakt eller andre instanser i helsetjenesten er de som først blir kontaktet ved et mistenkt tilfelle av akutt hjerneslag er den viktigste oppgaven å medvirke til rask innleggelse, ev. uten forutgående undersøkelse, da en slik undersøkelse ofte vil kunne forsinke innleggelse”.

Når vi legger retningslinjene til grunn har både kommunens legevakt og sykehusets akutt medisinske kommunikasjonssentral brutt disse.

Med bakgrunn i retningslinjene - som vi forutsetter at legevakten og Tromsø kommune kjenner til - er uttalelsen fra representanten fra Tromsø kommune urovekkende når han skylder på at det kan være vanskelig for helsepersonell å gjøre gode vurderinger basert på de opplysninger man har i øyeblikket. Her er det eneste svaret at er det opplysninger som kan indikere akutt hjerneslag skal pasienten innlegges, og legevakten skal ikke bidra til forsinkelser. Når Helsedirektoratet har brukt 10 millioner kroner på at befolkningen skal lære seg hva man må gjøre om man får problemer med å Prate, Smile, Løfte, så må vi forvente at helsepersonell forstår og tar henvendelsene på alvor.

I dag har Jorunn noe lammelse, men hun og legene/fysioterapeutene mener hun har gode sjanser til å få tilbake følelsen i armer og bein. Vi håper det beste for Jorunn, og ønsker henne og hennes behandlere lykke til, samtidig som vi anbefaler henne å få saken vurdert av Norsk Pasientskadeerstatning. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer