KJØRER E6: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kjører ned den svingete fjellovergangen på Sørkjosfjellet for to år siden. Nå sprenges det ny tunnel gjennom fjellet. Arkivfoto: Ola Solvang

Aps påstander minner om komiske Ali

Kanskje det da er greit å minne om at da Arbeiderpartiet styrte landet så forfalt riksveiene også.

De eneste som i dag bør savne Arbeiderpartiets samferdselspolitikk i Nord-Norge er Miljøpartiet De Grønne. Under denne regjeringen bygges og vedlikeholdes det vei i Nord-Norge som aldri før. For første gang på tiår kuttes forfallet på riksveiene i landsdelen - satsing på vedlikehold er nå tilnærmet fordoblet. I tillegg bygger vi mye nytt. Ny E105, ny Tana bru, ny E6 på Helgeland, tunnel i Tjernfjellet og snart E6 over Kvænangsfjellet for å nevne noen eksempler. Ja, med dagens regjering er veiinvesteringene i Nord-Norge mer enn fordoblet.

Det minner derfor om komiske Ali når Arbeiderpartiet i leserbrev gjentatte ganger hevder regjeringen ikke forstår Nord-Norge. Jo, vi forstår Nord-Norge i høyeste grad. Vi forstår at man ikke bygger en landsdel med prat. Man bygger det med betong, asfalt og stål, med vedtak, penger og entusiasme. Nå har vi en fiskeriminister bosatt i Senja, en olje- og energiminister fra Vesterålen, en EØS-minister fra Harstad. Selvsagt utgjør det en forskjell. I regjeringen er det folk som forstår hverdagen i nord og hva som må til for å skaffe investeringer og arbeidsplasser til regionen.

Som jærbu kan jeg ikke skryte på meg nordnorsk blod. Derfor har jeg reist mye i landsdelen. Kjørt E6 helt fra Nord-Trøndelags grense til kaien i Kirkenes. Jeg har kjørt E10, E8, Rv 94, E75. Over Tjernfjellet, Korgenfjellet, Saltfjellet, inn i Pasvikdalen, til Nordkapp og rundt på Senja. Og på mange fylkesveier, både gode og elendige. I møte med trailersjåfører, fiskere, industriarbeidere og Statens Vegvesen hører jeg om hva som trengs. Erfaringene fra reisen på E6 er en hovedgrunn til den kraftige veksten i veivedlikehold. Veiene trenger ikke alltid økt kapasitet, men de må i det minste være godt kjørbare.

Arbeiderpartiet i nord forsøker å skylde på staten når fylkene ikke vedlikeholder fylkesveiene sine. De klager på klasseskille, og mener det er urettferdig at staten kutter forfallet på riksveiene, mens de Arbeiderparti-styrte fylkene ikke gjør det på fylkesveiene. Kanskje det da er greit å minne om at da Arbeiderpartiet styrte landet så forfalt riksveiene også. Endringen nå skyldes rett og slett at vi prioriterer penger til samferdsel. Og husk – i 2015 var kommuneøkonomien den beste på ti år, så AP kan kutte ut påstandene om sulteforing. Faktum er nok heller at Arbeiderpartiet ikke forstår Nord-Norge. I kommunevalget lovet de endring. Den endringen de har levert er økte avgifter og mer penger til symbolpolitikk som ikke bedrer folks hverdag.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse