VERKEBYLL: Statens vegvesen og Nye Veier har fått frist til 1. oktober 2018 med å foreslå nye løsninger for E8-prosjektet her i Ramfjord. Foto: Bengt Nielsen/Nordlys

Bare få veien bygd!

Høyre og FrP har påført Tromsø et samferdselsmareritt, som partiene må ta ansvar for å løse, uten nye utsettelser.

Tromsø er for lengst forbi det stadium der man kan invitere til omkamper om trasevalg for innfartsveien. Nå handler det kun om en ting; å få veien bygd, 30 år på overtid.

Nye Veier AS  lufter nå enda et nytt alternativ, nemlig en vei som legges i fjæra, med bru over Nordbotn.

Det er nesten så man ikke tror det man leser. Det vil bety nye runder med reguleringsplaner, konsekvensanalyser og innsigelser. Som igjen betyr nye år med utsettelser.  Dette har Tromsø verken råd eller tid til.

Derfor må veien bygges nå, uten å gå på akkord med sikkerheten.  Og Regjeringen må få på plass pengene som er nødvendig.

Tromsø har betalt en høy pris etter Høyres og FrPs kortslutning da de kom til makten etter kommunevalget i 2011. Den gang var Statens Vegvesen klar til å sette spaden i jorda for nye E8. Men de to partiene påførte Tromsø et samferdselsmareritt. De fikk et knapt flertall i kommunestyret med på å flytte fra vestre til østre alternativ.

Også Venstre var med på elendigheten. Men Venstre har vist ryggrad og bedt Tromsø om unnskyldning.  Det er mer enn hva man kan si om de som bærer hovedansvaret, Høyre og FrP.  E8-saken har svekket disse to partienes troverdighet i Tromsø dramatisk, når det gjelder samferdsel.

Det er helt uforståelig hvordan et styringsparti som Høyre kunne la seg lede av luftige planer om Tindtunell og Ullsfjordforbindelse.  Samfunnsøkonomisk har Høyre vært med på et katastrofalt retningsvalg. 

Og Tromsø har som bysamfunn blitt holdt for narr av lokalpolitisk inkompetanse og omkampkultur, kjennetegnet av selvgodhet og en absurd evne til å avvise all faglighet.

Etter snuoperasjonen i 2011, står vi nå tilbake med en vei, som blir dyrere, lengre enn planlagt og med dårligere standard. Er det rart man drikker her i byen, som en tromsøværing skrev i et kommentarfelt forleden. 

Nå forsøker FrP desperat å rydde opp i kaoset partiet selv har skapt i Tromsø, gjennom å bringe selskapet Nye veier AS inn i saken.  Det var noe av det siste Ketil Solvik-Olsen gjorde før han overlot stolen til Jon Georg Dale.  Staten har satt av 2,2 milliarder kroner til veien, men nye anslag viser at prisen med østre alternativ vil bli nær 2,8 milliarder. De pengene må Regjeringen bla opp, uten nye utsettelser.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse