Passasjerene skal selvsagt kunne ha klare forventninger om at flyselskapene leverer varene. Slik er det ikke, nå er forholdet at man bare kan håpe på at flyet går når det skal.

Det er nærmest blitt en trist ukentlig repetisjon i nyhetene: Strandede skolekorps, gråtende unger og forbannede passasjerer på norske flyplasser. For aldri har det vært så mye kaos i norsk sivil luftfart, som nå. Men denne gangen er det ikke lønnsforhandlinger og umotiverte ansatte som er årsaken, det er flyselskapene Norwegian og Widerøe som enten har bommet - eller gamblet litt - på planleggingen.

Foran denne helga startet det igjen, feriemarerittet for mange passasjerer: flyreisen er kansellert.

I Norwegian har de nå verken nok fly eller piloter. Selskapet gir forsinkelser i leveransen av flytypen 737 Max skylden. Selv om de leier inn fly og besetning fra andre selskap, er det ikke tilstrekkelig til å dekke behovet. Dyrt blir det også. Og når passasjerer som skal fra Reykjavik til Oslo blir fløyet til Danmark i stedet og må ta bussen hjem derfra, er tilliten til Norwegian trolig over.

Som om ikke det var nok, til NRK sier konsernsjef Bjørn Kjos at reisende som sier de har hatt sin siste tur med Norwegian, kan ta SAS i stedet. Det er buklanding av en sjef som seinest i mai forsikret at årets sommermåneder ikke ville bli noen reprise av fjoråret.

Nå er det rein take-off til toppen av klagelista til Forbrukerrådet.

I Widerøe har de også trøbbel for tiden. Akutte besetningsproblemer fører til mange kanselleringer. Selskapet forklarer det hele med at man har bommet på prognosene. Det er flere som har gått av med pensjon, og flere som har redusert stillingsprosenten, enn man hadde regnet med.

Det er en merkelig forklaring. Flyselskapene legger opp rutene over et år i forveien, hvilket betyr at man vet hvor stor produksjonen vil bli på alle angitte tidspunkt. Dermed burde det gå greit å estimere behovet for bemanning, inkludert det å kartlegge kommende pensjonister. Videre er det merkelig at man ikke, på et langt tidligere tidspunkt ser utfordringene, og kan justere rutene i god tid før planlagte avganger.

Alt dette gjør at publikum selvsagt spør seg om selskapene gambler på bemanningen, i den forstand at man regner med at besetningen vil være villig til å selge noen av feriedagene sine for at kabalen skal gå opp?  Det er i så fall et grovt brudd på kontrakten med kjøperne.

Mange passasjerer har bestilt reisene sine i lang tid på forhånd. De skal selvsagt kunne ha klare forventninger om at flyselskapene leverer varene. Slik er det ikke, nå er forholdet at man bare kan håpe på at flyet går når det skal. Dette minner om lotteri og er helt uholdbart, men vil til syvende og sist bare gå ut over flyselskapene selv. Folk risikerer ikke ferien to år på rad, og finner andre alternativer. Vil man spille bingo, gjør man det andre steder.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Det er svært alvorlig at Tromsø kommunes administrasjon synes å prioritere gress og sykkel framfor effektiv fullverdig toveis kollektivfelt på Stakkevollveien.

0
56

Valget 2017 er historie og koalisjonsregjeringen mellom Høyre og FrP med støtte fra Venstre og Krf beholder trolig regjeringsmakten.

0
20