Norwegian hadde planer om flere direkteruter mellom Tromsø og interessante destinasjoner i Øst-Asia. Men nå er muligheten til å benytte Sibir-korridoren satt på vent.

Blir nektet å bruke Sibir-korridoren

Spørsmålet er også om ikke norske samferdselspolitikere nasjonalt bør engasjere seg sterkere i å løse opp i denne floken.

Flyselskapet Norwegian har lenge ønsket å forkorte sine flyruter mellom Norge og Øst- og Sørøst-Asia, ved å få adgang til den såkalte «Sibir-korridoren». I dag må selskapets ruter gå rundt, i stedet for over Sibir, noe som betyr en betydelig lengre reise.

Flyrutene fra Skandinavia til Øst- og Sørøst-Asia har lenge gått gjennom Sibir-korridoren, og dette er regulert i en luftfartsavtale fra 1956 mellom de tre skandinaviske landene og Russland. Denne avtalen gir SAS enerett i Skandinavia til å fly over Russland i Sibir. Det er denne eneretten Bjørn Kjos og Norwegian ønsker å få avskaffet. Denne uka har det vært møte om saken mellom norske og russiske transportmyndigheter Oslo. Norwegian var med som observatør under forhandlingene. Men møtet ble resultatløst og Norwegian må fortsatt fly en omvei utenom Sibir-korridoren, skriver Dagens Næringsliv (DN).

Ledelsen i Norwegian er naturlig nok skuffet. De hadde store planer, også om flere direkteruter mellom Tromsø og interessante destinasjoner i Øst-Asia. «En tillatelse for oss til å fly denne korridoren vil gi Norge kjempemuligheter i form av verdiskaping og nye arbeidsplasser– ikke minst for Nord-Norge. Det kan også gi en mulighet for å sette opp en direkterute mellom Tromsø og Tokyo», uttalte Norwegians kommunikasjonssjef, Lasse Sandaker-Nilsen, til nettstedet Nord24.no før møtet i Oslo.

Flere næringslivsledere og politikere i nord har hatt forventninger til en løsning for Norwegians vedkommende, og har håpet at russiske luftfartsmyndigheter skulle gi en tillatelse til å oppheve SAS sitt monopol på bruk av Sibir-korridoren. I oktober ble det blant annet holdt et møte om saken med NHO region Troms og Svalbard, Visit Tromsø og Tromsø kommune. «Flere flyruter er viktig både for reiselivsnæringen og eksportnæringen i Nord-Norge», sier NHO sin regiondirektør Målfrid Baik og reiselivssjef Chris Hudson i Visit Tromsø til Nord24.

Nå er imidlertid muligheten til å benytte Sibir-korridoren satt på vent for Norwegians del. Det er snakk om at nye forhandlinger kan finne sted i juni 2018, men disse forhandlingene kan også bli skjøvet lengre ut i tid. Det er imidlertid viktig at både næringsaktører og lokale og regionale politikere fortsatt er aktive i denne saken og engasjerer seg for en snarlig løsning. Det kan ligge et stort potensial, særlig for reiselivsnæringen i nord, i at det kommer nye, attraktive reisetilbud for det store asiatiske markedet.

Spørsmålet er også om ikke norske samferdselspolitikere nasjonalt bør engasjere seg sterkere i å løse opp i denne floken. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har visstnok ikke ønsket å kommentere denne saken. Det er vår oppfatning at ministeren burde bidra positivt for å få til det som kan bli et betydelig løft for reiselivet i nord. Det burde ikke være helt umulig å få revidert en 60 år gammel avtale, som altså stammer fra en tid det kun fantes ett flyselskap i Skandinavia med utenlandsruter, nemlig SAS. Gevinsten av en slik revisjon kan bli svært verdifull.

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer