Foto: Tromsø kommune

Byvekstavtale - veien blir til mens vi går

Vår holdning er: la oss nå komme i gang!! La oss finne noen få ting vi kan enes om, komme i forhandlingsposisjon og ta diskusjonene etter vi har staten på vår side!

Vi har syslet bort nok med tid. To år av denne kommunestyreperioden har gått uten at det ble gjort mye mer for miljøet enn å fikle litt her og der.

Nå har kommunestyret i Tromsø vedtatt de overordnete rammene for nullvekst i personbiltrafikk. Vedtaket er forutsetning for forhandlinger med staten om en byvekstavtale som vil utløse store statlige bidrag for å løse de trafikale utfordringer vi har. Jeg er stolt av at Miljøpartiet De Grønne er en av forslagsstillere!

Tiltakslisten er etter Miljøpartiet De Grønnes mening fortsatt veldig langt unna potensialet den kunne ha. Den er ikke visjonær nok og ikke modig nok. Men tiltakslisten er en dokumentasjon på at Tromsø kommune har tenkt gjennom måloppnåelsen og den viser at det er sannsynlig at vi kan oppnå målene. Tiltakene som skal gjennomføres er ikke spikret ennå og MDG kommer til å jobbe beinhardt for å øke ambisjonsnivået! Tromsø kommune kan bedre!

Vi tror ikke at null-vekst i personbiltrafikken er nok for å takle byens utfordringer. Vi syns at argumentene for en ny Kvaløyforbindelse er misvisende og at vi ikke trenger den. Vi fikk ikke inkludert små personferger i tiltaksplanen. Vi syns ikke at det vedtatte avgiftssystemet går langt nok til å fremme den nødvendige omleggingen til elbil. Og vi syns at veldig mye av forslaget er gårsdagens løsninger for framtidens problemer, så hvorfor er MDG med på det? Ja, fordi vi føler oss forpliktet til å ta et felles ansvar for å komme videre i prosessen, at vi kommer i forhandlingsposisjon med staten. Til det beste for Tromsø! Vår stemme var ikke avgjørende for å få vedtaket gjennom, men med et bredere flertall øker vi Tromsøs sjanse for å lykkes med en byvekstavtale i konkurranse med andre byer som vil ha penger fra samme pott. 

Vår holdning er: la oss nå komme i gang!! La oss finne noen få ting vi kan enes om, komme i forhandlingsposisjon og ta diskusjonene etter vi har staten på vår side! Jeg hadde ønsket meg at Høyre og Krf også hadde blitt med på dette.

For oss dreier det seg om å ta ansvar. Det å ri sine egne hester er ikke å ta ansvar. Det Høyre, som nest største parti, har gjort i denne saken, er etter vår mening uansvarlig og ikke minst åpner det igjen for et livlig omkampscenario som Tromsø kommune er kjent for.

Det hadde jo vært for bra til å være sant, hvis Tromsø kommunestyret kunne ha stått samlet i en stor og viktig samferdselssak … Nei, vent, det var for bra …

Vi har syslet bort nok med tid. To år av denne kommunestyreperioden har gått uten at det ble gjort mye mer for miljøet enn å fikle litt her og der. Trafikkproblemer øker, helseproblemer øker, man diskuterer og forhandler, kniper om ting som nesten ikke monner, og når vi for engangs skyld har mulighet til et stort skritt videre, så klarer vi ikke å bli enig.

Oslo har umiddelbart etter valget begynt med de upopulære tiltak. Ved neste valg kan de vise til tydelige forbedringer og en suksesshistorie. Tromsø er i ferd med å miste denne sjansen, og jeg frykter at dette kommunestyret vil bli husket for tafatthet og krangling i behandling av denne store saken. At Høyre trakk seg dagen før kommunestyremøtet fra forhandlingene om et fellesforslag er en markering for velgerne; vise en tilsynelatende handlekraft. Men det er en bommert. Ja, Høyre har lovet sine velgere å jobbe for en Håkøyforbindelse. MDGs mandat er å stå på for miljøet og et medmenneskelig samfunn. Vi er heller ikke tilfreds med alle tiltakene som ligger i pakken. For oss går de ikke langt nok. Men hvis vi må inngå en kompromiss for å kunne komme i posisjon til å kunne påvirke, så er vi forpliktet til å gjøre det! Vi må løfte blikket og se det store bildet. Deretter kan vi igjen forhandle om våre egne saker. De store diskusjonene begynner etter vi har tilsagn om midler. Det hjelper ikke å diskutere fram og tilbake uten at vi har penger!

Høyre har forsøkt å presse Håkøyforbindelsen inn i en fremtidig byvekstavtale. En forbindelse som er dyrere, som kommer til å øke dagpendlertrafikk, som ikke bidrar til 0-vekst i personbiltrafikken, som ikke løser de trafikale utfordringene på Kvaløysletta og i tillegg fører til uønsket byspredning!

Da burde man heller ha foreslått å fjerne hele Kvaløyforbindelsen fra tiltaksliste og satset på å få den gjennom via Nasjonal Transportplan, istedenfor å sette Byvekstavtalen på spill!

Noen påstår at vi i De Grønne er forut vår tid, at vi forventer for mye, at vi er for utålmodig. Er vi det? Kanskje det er flere som halter etter?

Vi politikere forvalter byens fremtid og det krever fremtidsrettet planlegging. Da må vi ha mot og viljen til å se hva fremtiden har å by på. Det finnes nok byer i verden som kan vise oss veien – hvis vi ikke finner den selv.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer