DYRERE Å FLY: Endringer i flyseteavgiften kan medføre dyrere flybilletter mellom Oslo og flyplasser i Nord-Norge, som her på Evenes. Foto: Ragnar Bøifot/Fremover

Dobbel straff for Nord-Norge

Endringer i flyseteavgiften kan gjøre det enda dyrere å fly for folk i Nord-Norge.

Skal flyseteavgiften økes eller innrettes på en annen måte? Saken er nå til vurdering i regjeringen.  I Stortingets spørretime i forrige uke kunne stedfortredende statsråd Jon Georg Dale (Frp) opplyse at Finansdepartementet ser på løsninger på linje med den de har i Tyskland og Sverige.

I disse to landene er avgiften lavere for de korte turene og ganske mye dyrere for de lengste flyreisene, både innenriks og utenlandsruter. Venstre er klare på at de ønsker en slik differensiering ut fra lengden på reisen.  Og Venstre har som kjent tatt plass i regjering.

Dette er en meget viktig sak for oss i Nord-Norge. For skulle Venstre få gjennomslag for sin logikk, betyr det en dobbel belasting for nordlendingene. Flyseteavgiften har som kjent bidratt til en økning på de fra før av dyre billettene på de kommersielle kortbanerutene.

Widerøe har på sin side lagt en del av skylden for sine rutekutt i nord på avgiften. Om kort tid forsvinner blant annet flere ruter fra Lofoten og Vesterålen.

Flyseteavgiften blir et tema på Frp's landsmøte kommende helg.  John Karlsen og Troms Frp vil at  partiet går inn for en differensiering mellom korte og lange reiser, eller en ordning der fly under 20 tonn ikke betaler flyseteavgift. Det siste betyr i praksis fritak på kortbanenettet i nord.

Engasjementet fra John Karlsen og partifellene i nord er prisverdig. Men det er all grunn til å advare mot en  hestehandel som innebærer at avgiftskutt på kortbanenettet, betyr at nordlendingene må betale mye mer for turen til Oslo eller Bergen. Det er en modell som vil ramme både privatpersoner, familier og næringsliv i Nord-Norge.

Vi registrerer at de som ivrer mest for å gjøre det dyrere å reise med fly i distriktene og mellom landsdelene, gjerne er de samme som kan gjøre bruk av tog, buss eller trikk i og rundt hovedstaden. Det føyer seg inn i et mønster hvor utformingen av norsk klimapolitikk ikke tar hensyn til demografi og geografi.

Dette er et politikk-område som har potensial til å skape irreversible endringer i bosettingsmønsteret. Derfor bør det heller ikke overlates til høytflyvende idealisme. Tvert imot trenger vi realisme og en jordnær tilnærming i et land med lange avstander og spredt bosetning. I tillegg finnes det i store deler av Nord-Norge ikke noe alternativ til CO2-fri transport.

En ting er å klage på beslutninger som tas i Oslo. Det er vi gode på i nord. Men ofte gjør vi det uten å peke på alternativer. Det fremstår i det hele tatt som et stadig større mysterium hvorfor politikere og næringsliv i Nord-Norge ikke samler seg bak et forent krav om jernbane. 

Her sover Nord-Norge i timen. Vi har ikke noen mer opplagt egen- og fellesinteresse enn å argumentere for en moderne infrastruktur som knytter Norge sammen til et klimavennlig transportrike.

  

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse