Vintersykling kan være i overkant friskt, men man er helt sikkert våken når man er fremme på jobb, skriver Ingrid Marie Kielland. Foto: Ingrid Marie Kielland

Elsykkel - et uant potensial

Hvordan kan det ha seg at en som elsker sofaen har blitt vintersyklist i Tromsø?

Når det både er masse nysnø og mange minusgrader ute kjenner jeg at behovet for å krype tilbake under dyna og bli der er ganske stort.

Jeg er ingen friskus. Jeg liker ikke å bli svett og varm, og jeg vil helst slippe å skifte fra treningstøy til jobbklær. Egentlig er jeg mest glad i å ligge på sofaen med strikketøy, bok og en sjokolade lett tilgjengelig. Jeg er heller ikke særlig glad i å fryse. Mine sterkeste minner fra barndommens obligatoriske skiturer er kalde fingre, kalde kinn og forferdelig kalde tær. Når det både er masse nysnø og mange minusgrader ute kjenner jeg at behovet for å krype tilbake under dyna og bli der er ganske stort. Men likevel kler jeg mange morgener på meg snowboardbukse, alpinjakke og ullundertøy og sykler 11 km fra Kvaløysletta til byen for dagens møter. Hvordan er det mulig? Svaret har flere deler, men fellesnevneren er elsykkel:

Elsykkel forandrer transportregnestykket. I forhold til bil bruker jeg litt lenger tid (i alle fall hvis jeg ikke må skrape bilen og måke snø først), men sparer drøyt 200 kroner på parkering i tillegg til bensinutgifter. I forhold til buss er det omtrent samme tidsbruken som å sykle, men jeg sparer 60 kroner på bussbillett, og jeg får større fleksibilitet.

Elsykkel er dyrt i innkjøp, men nesten gratis i drift. Dermed får jeg en sterkt krav til meg selv om å faktisk bruke den sånn at jeg kan forsvare kjøpet for meg selv. (Etter drøye to år og 6000 km regner jeg investeringa som mer eller mindre fullfinansiert.)

Elsykkel er gøy. Man suser oppover Tverrforbindelsen og kan late som om man har lårmusklene til Thor Hushovd.

Elsykkel har i følge flere forskningsprosjekter god treningseffekt. En studie sammenligner elsykkelbruk med gange i motbakke. En drøy time på sykkelen hver dag betyr at jeg kan ligge på sofaen med god samvittighet når jeg kommer hjem. Se for eksempel http://tidsskriftet.no/2013/09/nyheter/elsykkel-til-jobb-gir-treningseffekt

Elsykling med piggdekk på sykkelen oppleves ikke som utrygt. Faktisk har jeg flere ganger opplevd å skli på isen i det jeg gikk AV sykkelen, fordi jeg hadde dårligere feste på beina enn på sykkelen.

Jeg har blitt hekta på elsykkel, og jeg er ikke den eneste. Jeg hører stadig om nye elsyklister, og i forrige uke fikk jeg en hyggelig epost fra en godt voksen mann som fortalte at han nå hadde kjøpt seg piggdekk og elsykler på vinteren også etter at jeg hadde fortalt at det gikk helt fint også med den hybrid-elsykkelen vi begge to har.

Elsykkel er bra for storsamfunnet også. Mindre svevestøv, mindre klimagassutslipp, mindre slitasje på veiene, mindre kø og bedre folkehelse. Det er absolutt noe som er verdt å satse på, både for å spare oss for utgifter og fordi det er funksjonelt og praktisk. I Tenk Tromsø skal 25 % av midlene brukes til gangveier, trafikksikkerhetstiltak og sykkelveier. Noen mener at det er for mye. Jeg tenker at det er et minimum. Det er vanskelig å spå om fremtida, sies det. Jeg spår at fremtida kommer rullende raskere enn vi aner! 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse