En alvorlig situasjon

Krise i luftambulansetjenesten fører til pilotmangel, og nå står fly på bakken.

Det er krise i den norske luftambulansetjenesten. Flere fly står på bakken, melder NRK. Der det er langt til nærmeste sykehus har ikke pasienter eller akutt syke nå noen garanti for å bli hentet med luftambulanse. Særlig i Nord-Norge, med lange avstander, blir det ropt varsko om trygghet og pasientsikkerhet.

Fylkeslegen i Troms, Svein Steinert, sier til NRK at det er svært alvorlig at luftambulansetjenesten er så svekket at det går ut over beredskapen. Samme budskap kommer fra Jon Mathisen, sjefen for Akuttmedisinsk klinikk ved Universitetssykehuset Nord-Norge.

Det er mangel på piloter som skaper problemer. Lufttransport AS, som har hatt anbudet i en årrekke, er for tiden på utgående kontrakt og kan ikke tilby piloter jobb i mer enn 15 måneder.

Administrerende direktør Frank Wilhelmsen i Lufttransport sier til NRK at pilotene deres slutter, og ikke ønsker å ta jobb hos den nye aktøren, Babcock Scandinavian Air Ambulance. Flere av pilotene skal istedet allerede ha gått over til stillinger hos Widerøe og Norwegian.

Det er Luftambulansetjenesten HF, eid av de fire helseforetakene og lokalisert med hovedkontor i Bodø, som er ansvarlig for driften av flyambulansetjenesten i hele landet.

Det er også her ansvaret for å sikre forsvarlighet nå ligger. Det kan synes som om en del av usikkerheren er knyttet til at man har valgt å gi anbudet til et utenlandsk selskap, som fra før av ikke har erfaring med denne type operasjoner i Norge.

Det er usikkert hvor Scandinavian Air Ambulance skal kunne rekruttere de rundt 100 pilotene de trenger for å være operative om litt over ett år.

Det er nemlig meget strenge vilkår for å kunne fly luftambulanse i Norge, med sine helt spesielle forhold når det gjelder vær og klima. Det stilles blant annet krav til erfaring på kortbanenettet i alle fire årstider, og bakgrunn som fartøysjef.

I Norge finnes det i praksis kun to selskaper med piloter som har denne kompetansen, i Widerøe og Lufttransport. Dersom disse av ulike årsaker vegrer seg mot å jobbe hos den nye operatøren, står tjenesten i sum overfor et alvorlig problem.

Det kommer dermed urovekkende signaler om at et velsmurt system med kunnskap og kompetanse opparbeidet over lang tid, står i fare for å bryte sammen. For pasientene kan konsekvensene bli dramatiske når det oppstår svikt i en tjeneste som bokstavelig talt utgjør forskjellen mellom liv og død.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse