Tromsø kommune har påtatt seg voldsomme investeringer i anlegget på Prostneset. Dersom leieinntektene svikter, kan kommuneledelsen imøtese en økonomisk baksmell av dimensjoner.

En nabokrangel som kan koste dyrt

Så er de i tottene på hverandre igjen. Ledelsen i Troms fylkeskommune og de politiske toppene i rådhuset i Tromsø har stadig tilbakevendende feider. Nabokrangelen mellom fylkeshuset på Strandveien og rådhuset i sentrum repeteres med ujevne mellomrom og er like frisk, selv om de politiske ledelsene begge steder ofte kommer fra de samme partiene. Det er nærmest en lovmessighet at fylke mot kommune ser ut til å trumfe all partitilhørighet. Forholdet er så spesielt at det burde vært gjort til gjenstand for statsvitenskapelig forskning.

Nå dreier det seg om en oppstillingsplass/bussterminal i det nye, store havnekomplekset på Prostneset. Tromsø kommune mener Troms fylkeskommune skal betale leie for bruken av busstoppene på den nye terminalen som det kommunale havneselskapet får oppført. Dette avviser fylkeskommunen. De nekter å betale og henviser til at dette ikke er praksis noen andre steder i landet. I tillegg anføres at dette er et helt nytt krav fra Tromsø kommune, som ifølge fylkeskommunen forsøker å endre spillereglene underveis. Det vil fylkeskommunen selvsagt ikke akseptere og truer med å finne en annen løsning enn å bruke terminalen på Prostneset.

Fra rådhuset mener man at det er slått fast at fylkeskommunen må finansiere holdeplassene gjennom bompenger til terminalen. Det er helt uaktuelt, svarer Troms fylkeskommune. Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel og miljø, er krystallklar i intervju med Nordlys. «Vi har sagt det samme siden 2004. Men de har ikke ønsket å forholde seg til det. Dette handler om et ønske om å endre spillereglene underveis ved å plutselig kreve leie for holdeplasser. Vi betaler ikke for bussholdeplasser på Prostneset i dag, vi gjør det ikke på Storslett, Finnsnes eller Harstad, og vi kommer ikke til å gjøre det i Tromsø heller».

For riktig å strø salt i sårene til den politiske ledelsen i kommunen, som jo er svært opptatt av å begrense biltrafikken og ønsker å satse tungt på kollektivtransport, føyer Prestbakmo til at dersom fylkeskommunen skal måtte betale for å bruke terminalen på Prostneset vil konsekvensen bli at de må sette opp billettprisen på bussrutene sine. I et brev for to uker siden fra samferdselssjef Bjørn Kavli i fylkeskommunen til toppledelsen i Tromsø kommune, ble det slått klinkende klart fast følgende: «Som følge av at kommunen har slått fast at fylkeskommunen må finansiere busstoppene for region- og distriktsbusser ved hjelp av bompenger på terminalen, har vi startet opp arbeidet med relokalisering til bl.a. Giæverbukta. Troms fylkeskommune ønsker ikke å innføre et prinsipp om belaste kollektivtrafikken med å betale bompenger for betjening av bussoppstilling på offentlig veg, og vi ser oss derfor nødt til å benytte Giæverbukta terminal som er statlig eiendom».

Dette er hard kost for Tromsø kommune. Saken er jo at man har påtatt seg voldsomme investeringer i anlegget på Prostneset og dersom leieinntektene svikter kan kommuneledelsen imøtese en økonomisk baksmell av dimensjoner. Skal det komme til noen løsning med fylkeskommunen må rådhuset få opp farta. For i fylkeskommunen slår de fast at saken må være løst innen nyttår. Det blir i så fall lite anledning til å ta fri i romjula for ledelsen i Tromsø kommune.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer