JERNBANE-EVENTYR: Kommer toget hit til Kirkenes? Ja, hvis Finland får det som de vil.

En stor og samlende sak

Jernbane til Kirkenes blir et taktskifte for samfunnsbygging i nord.

Finland har omsider bestemt seg. Etter at flere alternativer for den arktiske jernbanen er utredet, blant annet til Skibotn i Troms, har den finske transportministeren Anne Berner fredag gjort det klart at valget har falt på strekningen mellom Kirkenes og Rovaniemi.

Det skal nå etableres en arbeidsgruppe mellom Norge og Finland som skal utrede saken videre frem mot politisk behandling.

Finland - med EU i ryggen - ønsker en realisering i 2030, med kostnader som er beregnet til 2,9 milliarder euro, hvorav 0,9 milliarder må brukes på norsk side. Og betales av Norge. Ca 40 kilometer med togskinner må legges på norsk side av grensen.

I en kronikk her i Nordlys tidligere i vinter har Anne Berner redegjort for de store finske ambisjonene i nord. Hun er visjonær politiker, som ser de lange linjer. Naturligvis først og fremst med interessene til eget land i tankene.

Men Berner ser også på en arktisk jernbaneforbindelse som et viktig europeisk prosjekt, et strategisk grep som styrker forbindelsen mellom Nord-Europa, Arktis og kontinentet. Og som vil være viktig for bosetting og konkurransekraft i de nordlige områder. 

Det er nå åpenbart at dette også kan bli et taktskifte i utviklingen av Nord-Norge. Det gjelder både industri og reiseliv.

Perspektivene er svimlende. En rapport fra Sør-Varanger Utviklingsselskap antyder at det kan være snakk om 10 sørgående godstog hver dag fra Kirkenes til Finland og videre sørover.

Prosjektet med å få gjennomslag for en jernbanestrekning mellom Kirkenes og Finland har foregått lenge, men ble for alvor satt på kartet i 2007 av Oddgeir Danielsen, som på det tidspunktet var havnesjef i Sør-Varanger.

Senere er det tatt videre av ildsjeler som Kenneth Stålsett, Arve Tannvik og Rune Rafaelsen, i tillegg til flere andre. Hele tiden med bred støtte fra hele Finnmark.

Det handler om å lage helt nye korridorer for transport mellom Europa og Asia gjennom den nordlige sjørute. Målet er at det skal bli raskere, billigere og mer miljøvennlig.

Grunnsteinen er nå lagt for at Kirkenes kan bli en gigantisk containerhavn og et knutepunkt for internasjonal handel og transport. Det åpner et vell av nye muligheter for hele regionen vår.

Den dagen jernbanen er på plass, vil etter alt å dømme en rekke nye bedrifter og kunnskapsmiljøer komme til å etablere seg i Kirkenes og Øst-Finnmark.

Dette gir også noen nye utfordringer som regionen må løse.

Nye utdanninger ved UiT Norges arktiske universitet må for eksempel tilpasses shipping og internasjonale transaksjoner og handel.

Jernbanenyheten er skjellsettende, ikke bare for lille Kirkenes, men for hele Nord-Norge. Nettopp det vi trengte i en tid med mye oppoverbakke. Vi har ventet på en stor og samlende sak som overskygger krangel og spetakkel.

Det som nå må skje, er at saken må forankres enda tydeligere den norske regjeringen. Der må Kirkenes få støtte fra Tromsø og resten av Nord-Norge.  

Den arktiske jernbanevisjonen, som få har våget å tro på, er i ferd med å bli virkelighet. Med Nord-Norge og Kirkenes i førersetet.

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse