I årevis har forsvarssjefer og forsvarsministre nektet å innrømme det som lå åpent i dagen: NH90-anskaffelsen har vært en sammenhengende skandale fra ende til annen. I stedet har man på inn- og utpust snakket om «utfordringer» som imidlertid snart skulle være løst. Det har vært en ytterst pinlig forestilling. Foto: Marius Vågenes Villanger, Forsvaret

Et hodeløst forsvarskjøp

Nå er det gått så langt at både militær og politisk ledelse må innrømme fiaskoen. Men de bør sannelig ikke få dø i synden. For hvorfor har de ikke satt foten ned for lenge siden?

Helt siden 1990-tallet, og muligens før det, har Forsvaret vært et pengesluk som aldri har vært mulig å mette. Rundt tusenårsskiftet ble situasjonen så ille at hoder i toppstillinger begynte å rulle og man igangsatte fra politisk hold en prosess for å få bukt med sløseriet. Det har man bare delvis klart å få gjort noe med. Noe av kritikken har også vært feilrettet. Eksempelvis har stortingsflertallet gang etter gang gjort vedtak om anskaffelser av materiell som både har vært feilinvesteringer og uten at et realistisk kostnadsbilde har ligget til grunn.

Det overlegent mest hodeløse vedtaket om anskaffelse av forsvarsmateriell er uten konkurranse kjøpet av 14 NH90-helikoptre. Da det første helikoptret av denne typen ankom Bardufoss fra fabrikken i Italia var det fem år forsinket. Siden har det ankommet fem maskiner til. Ti år etter at alle 14 maskinene skulle vært levert, mangler det fortsatt åtte helikoptre.

Men det er bare begynnelsen på fadesen. For ingen av de seks maskinene som er levert, har til dags dato vært operative i den rollen de skulle ha som dedikert støtte til Kystvakten og fregattvåpenet. Etter flere år med tilpasninger, trening og utprøving av prosedyrer i samspillet mellom skip og helikopter, har man fortsatt ikke kunnet bruke disse maskinene til det formålet de var tiltenkt. Ganske nylig ble det så klart at NH90-maskinene er svindyre i bruk grunnet ekstreme vedlikeholdskrav. Rundt regnet må det i snitt legges ned opp mot 50 timer med vedlikehold for hver time NH90 er i lufta. I en studie utført på Forsvarets Forskningsinstitutt (FFI) ble det beregnet at NH90-maskinene maksimalt kunne produsere under halvparten av det antall flytimer per år man hadde påregnet det var behov for.

I årevis har forsvarssjefer og forsvarsministre nektet å innrømme det som lå åpent i dagen: NH90-anskaffelsen har vært en sammenhengende skandale fra ende til annen. I stedet har man på inn- og utpust snakket om «utfordringer» som imidlertid snart skulle være løst. Det har vært en ytterst pinlig forestilling. Nå er det gått så langt at både militær og politisk ledelse må innrømme fiaskoen. Men de bør sannelig ikke få dø i synden. For hvorfor har de ikke satt foten ned for lenge siden?

I 2012 truet daværende forsvarsminister Espen Barth Eide og statssekretær Roger Ingebrigtsen med å terminere kontrakten. Det ble med truslene. Noen år tidligere hadde det svenske forsvaret også kjøpt inn nye NH90-helikoptre, men opplevde samme sendrektighet med leveringen som Norge. Men i motsetning til de norske beslutningstakerne, satt ikke de svenske og ventet på bedre tider. De kjøpte inn en annen helikoptertype,  det amerikanske Sikorsky Blackhawk , som ble levert på rekordtid. De 19 NH90-maskinene svenskene hadde bestilt, er nå levert, ti år forsinket.

Svenske SVT har nylig publisert en sak der man opplyser at det koster 200 000 kroner for hver time NH90 er i lufta. Det er fem ganger så mye som det koster å fly Blackhawk-maskinene. Derfor har det svenske forsvaret bestemt at NH90 må flys så lite som mulig. Spørsmålet som må rettes til norsk militær og politisk ledelse er: Har dere hele tiden kjent til disse svenske erfaringene? I så fall, hvorfor har dere ikke satt ned foten for å få en ende på skandalen?

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse