De 12 ordførerne som ønsker at Kjærstad skal bestå, har etter alle solemerker sine respektive befolkninger i ryggen.

Som tilsvar til min kronikk «De kalde fakta om storflyplass på Helgeland», har leder i Hemnes Høyre, Jon-Erik Graven forfattet et forsøksvis underholdende tilsvar med mer fantasi enn kunnskap. Hans fokus er å påvise feil i mitt innlegg i debatten, men han lykkes i så liten grad at det hele blir ufrivillig komisk.

Hans første poeng er at Hauan ikke «ligger klint opp mot Saltfjellet». Her later han som om han siterer meg, mens han i virkeligheten har funnet på formuleringen selv. Jeg skrev om en «beliggenhet[..] helt opp mot Saltfjellet, lengst nord på Helgeland». Beskrivelsen er ment å anskueliggjøre for Nordlys lesere (i Troms) hvor Hauan er plassert på Helgeland.

Graven vil kanskje ha det til at Hauan ligger på midten av Helgeland, men det ser alle med et kart er definitivt feil. Min beskrivelse kunne vært mer presis, men den var en detalj i kronikken, og fikk frem poenget: Hauan vil ikke trekke passasjerer fra hele Helgeland.

Graven vil også ha det til at den jevne Helgelending vil ha mulighet for å komme seg til Gardermoen for under tusenlappen. Hvor han har dette fra oppgir han ikke. For egen del siterte jeg Urbanet Analyses meget grundige rapport når jeg skrev at vi kan forvente en «prisreduksjon på 263,- for fritidsreiser, og 383,- for arbeidsreiser» i snitt for alle destinasjoner – men kun fra Ranas nærområde.

Fra Mosjøen vil en arbeidsreise i snitt bli 603,- dyrere, igjen ihht Urbanet. Tidsbruken vil bli omtrent den samme fra Vefsn til Bodø eller Trondheim som i dag, men langt dyrere. Dette står også i rapporten. Graven burde lese den.

Jeg påpekte i kronikken at fra utenfor Ranas influensområde vil det bli dyrere å reise. Dette drøftes over mange sider i Urbanets rapport, men på side 41 står det f.eks. «På reiser mot Trondheim, Bodø og Nord-Norge for øvrig blir det betydelig dyrere å reise via Hauan enn fra egen lufthavn i Mosjøen og Sandnessjøen…» På side 43 står det «Trafikkantnytten tilfaller i all hovedsak passasjerene fra Mo i Rana influensområde.» Hvis Graven mener noen utenfor Ranas område tjener på storflyplass, bør han spa opp noe mer enn spenstig språk. Tall slår alltid morsomme formuleringer.

Jeg skrev at det ikke blir konkurranse fra Hauan, og at det heller ikke vil bli jetfly. Graven ber om dokumentasjon, og det skal han få, igjen fra Urbanets rapport, den eneste upartiske rapporten vi har. Allerede i sammendraget, på side VI, står det «Passasjergrunnlaget tilsier at direkteruten til Oslo bør betjenes av et Dash-8-Q400 (78 seter)…» Dette er et propellfly, slik jeg skrev. På side 31 står det videre «at Osloruten vil betjenes av én operatør med Dash-8-Q400 fly (78 seter). Graven  burde funnet dette selv, men kildehenvisning har han nå fått. Hvis han trenger flere, kan han sjekke side 38 i rapporten som PLU, utviklingsselskapet for Hauan, bestilte fra Møreforskning. Selv PLUs egen oppdragsforskning konkluderer med at det ikke blir konkurranse fra Hauan.

Angående Gravens skille mellom hva ordføreren i en kommune sier, og hva befolkningen mener, er det dét å si at man vanligvis ikke gjennomfører folkeavstemninger om høringsuttalelser i samferdselsspørsmål. Graven er sikkert kjent med at det er gjort en spørreundersøkelse som viser massiv motstand mot nedleggelse av Kjærstad/bygging av Hauan i avisen Helgelendingens dekningsområde. De 12 ordførerne som ønsker at Kjærstad skal bestå, har etter alle solemerker sine respektive befolkninger i ryggen.

Til slutt er det påfallende at Graven aldri kommenterer den massive negative samfunnsøkonomiske effekten Hauan vil ha. Man må anta at han aksepterer at samfunnet vil gå med halvannen milliard i minus på Hauan, slik jeg siterte Urbanet på. Graven kommenterer heller ikke de 186 ambulanseflyavgangene fra Kjærstad hvert år, men later i stedet som om det er helikoptre det er snakk om.

Helikoptre har imidlertid, slik jeg skrev, ofte problemer med å lande i Mosjøen om vinteren pga. ising, og om sommeren pga. tåke, det er derfor det er behov for en flyplass. De 57 personene som hvert år transporteres med «høyeste hastegrad», der det kan stå om liv for pasienten, er derfor svært glade for at Kjærstad består. Graven velger klokelig å ikke kommentere dette.

Jeg refererte i min kronikk til den «grøt av halvsannheter og direkte bløff» som blir presentert av enkelte i denne saken. Dessverre serverer Graven nok en porsjon av samme grøt i sitt tilsvar. De kalde fakta om storflyplass på Helgeland er samlet i Urbanets rapport, og det er på bakgrunn av den jeg skriver. Graven har en lang liste av nedsettende beskrivelser av min kronikk, men klarer ikke å påvise én eneste feil.

Da kan han heller spare Nordlys' lesere for sine betraktninger, hvor fantasifulle og underholdende de enn måtte være for ham selv. Skulle Graven ønske å fortsette sin kunnskapsduell med meg, vil han bli skuffet. Jeg duellerer nemlig ikke med ubevæpnede mennesker, og sier dermed takk for meg i denne diskusjonen.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Foruten ukene der Arctic Race er et tema virker interessen for å prate om syklister laber i de politiske kretser i Tromsø.

0
6

– Den faren verden står overfor, er like stor som før annen verdenskrig, eller sannsynligvis større, fordi klimaendringer er irreversible, sa Californias guvernør Jerry Brown da han nylig hadde besøk av klimaminister Vidar Helgesen (H).

0
30