Tilbake står også uskyldige småjenter, ofre for en seksualisering som savner sidestykke i norsk historie.

Norske rektorer trenger hjelp. Norske barneskoler er i integreringskrise. Her, hvor integreringen skulle startet, går utviklingen i stikk motsatt retning. Norske rektorer og lærere bøyer av for press og krav fra muslimske foreldre, og velger minste motstands vei.

Nordlys kunne denne uka fortelle at Finnsnes barneskole åpner opp for bruk av såkalt burkini i svømmeundervisningen. Burkini et heldekkende plagg, bare ansikt, hender og føtter vises, og det er dette som skal til for at muslimske jenter skal delta i lovpålagt svømmeundervisning. Det tror man i alle fall på Finnsnes.

Årsaken til at man tilbyr småjenter ned i 9-års alderen å bruke denne religiøse våtdrakten, er at den visstnok ivaretar jentenes ærbarhet! For smågutter, eller menn, kan få seksuelle fantasier av å se en niåring bade i bikini, og bli fristet over evne. Det er selvfølgelig jentas skyld? Det er i alle fall hun som må ta konsekvensene. Man har gjort ei småjente til et sex-objekt!

Da melder spørsmålet seg: hva med alle de andre jentene da? De norske, de som bader med vanlig badedrakt eller bikini? Hvilke signaler sender dette om dem? At de ikke er ærbare? At de er horer? Fritt vilt? Kort sagt, er man med på å sementere et syn på kjønn og seksualitet som hører hjemme på historiens skraphaug?

 Og som gjør at vi aldri vil få bukt med for eksempel “taharrush gamea”, denne seksuelle trakasseringen av kvinner som vi så i Køln, Stockholm osv. Disse overgrepene er faktisk så vanlige i den arabiske verden at det finnes et eget navn på det: “taharrush gamea”.

Det hører med til denne historien at det opprinnelig forelå et forslag om at Lenvik kommune skulle finansiere disse religiøse våtdraktene…

En hijab er ikke det samme som et skaut eller et hvilket som helst annet hodeplagg. Hijaben symboliserer religiøse, konservative verdier som kolliderer med kvinnefrigjøring og likestilling. Da Ayatollah Khomeini kom til makten i Iran, ga han ordre om at kvinner skulle dekke seg til. Ettersom det var kvinner som opponerte mot dette, fikk han vedtatt en lov som kunne straffe de ulydige. På åttitallet ble mange iranske kvinner arrestert og straffet for å ikke bruke hijab. I verste fall kan man i dag risikere å bli drept om man ikke dekker seg til.

Den norsk-iranske forfatteren Mina Bai advarer mot å normalisere og nusseliggjøre hijaben under mottoet “mangfold”. Hun måtte flykte fra prestestyret i Iran, og vet hva hun snakker om.

Dette er ikke mangfold. Dette er enfold. Det viser ikke minst de mange kommentarene på sosiale medier angående burkinien på Finnsnes. Noen melder fromt at de “bare ser en stor badedrakt”. De ser ikke, eller vil ikke se, det som ligger bak.

 På samme måte som de i verbal begeistring danser rundt sin naive totempæl som de innbiller seg står for raushet og inkludering, men som i virkeligheten er enfoldig, misforstått toleranse.

Berøringsangsten for alt som har med ortodokse muslimers skikker og krav å gjøre, begynner å bli meget slitsom. Latterlig har den vært lenge. Skal vi komme videre, må det tas et nasjonalt ansvar. Det kan ikke være opp til den enkelte kommune å gjøre som i Lenvik: si ja til å innføre parallelle kulturer, hvor kjønnssegregering er stilltiende akseptert.  

Ap's  nestleder, Hadia Tajik, selv muslim, ønsker å forby hijaben i barneskolen. Et forbud vil hjelpe rektorer under press til å si nei, mener hun. Hun har rett,  dette er eneste vei å gå.

Hvis ikke står vi tilbake med en likestillingspolitikk vi trodde var den beste og mest demokratiske i verden. Det er den ikke lenger. Tilbake står også uskyldige  småjenter, ofre for en seksualisering som savner sidestykke i norsk historie.

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Et innlegg i den pågående debatten om PCI-behandling til befolkningen i Nord-Norge.

2
503

Verden over arrangeres Equal Pay Day (likelønnsdag) for å markere den globale uretten som ligger i at kvinner tjener mindre enn menn. Unio har valgt å markere Equal Pay Day den 18.

0
43