Sannheten er at Frp og Solvik-Olsen ville hatt adskillig mindre på sin skryteliste, uten at bilistene hadde vært med på å betale kalaset, i form av bompenger.

Fremskrittspartiet i Tromsø har hele tiden gjort det klart at man er imot bompenger til trafikktiltak. Nå kommer det også for en dag at man er imot at noen innbyggere ikke får svære bompengestasjoner, eller stengte gater, i sine nærmiljø. Det kan se ut som om Tromsø Frp håper at det å sette folk i byen opp mot hverandre, kan føre til en slags omkamp om hele bompengeordningen, men manglende bomstasjon på Mellomveien eller Alfheimveien, velter selvfølgelig ikke et trafikktiltak til hele 8 milliarder kroner.

Frp har sittet i regjering i tre år nå, og hatt hånda på rattet i Samferdselsdepartementet. I denne perioden er det vedtatt en rekke bompengefinansierte  veiprosjekter, utbygginger som både partiet og statsråd Ketil Solvik-Olsen elsker å trekke fram, for å understreke egen effektivitet i regjeringsposisjon. Sannheten er at Frp ville hatt adskillig mindre på sin skryteliste, uten at bilistene hadde vært med på å betale kalaset, i form av bompenger.

Det er slik her i landet at brukerfinansiering er en helt klar forutsetning for statlige midler til nye trafikkprosjekter. Slike spleiselag har vært en realitet for andre norske byer i en årrekke. I Tromsø har vi hatt en annen variant av brukerbetaling, med ekstra bensinavgift. Denne ordningen er snart en saga blott, og med de beløpene det opereres med i forbindelse med bymiljøpakken, er bompengeordningen helt nødvendig, om planene skal kunne realiseres.

Tromsø har, med sin sterke vekst, store utfordringer på trafikkfronten. Inne i bymiljøpakken ligger det en rekke helt nødvendige tiltak. Nye veier, kollektivløsninger, og flere gang og sykkelfelt som skal gjøre det enklere og tryggere å være myk trafikkant er viktig, både av trivsels og miljøhensyn.

Frp har imidlertid rett i at det koster uforholdsmessig mye å drive bompengestasjonene. Denne kostnaden må ned, det er ganske ubegripelig at prislappen for hver stasjon ligger på mellom en og tre millioner kroner, i vår høyteknologiske tidsalder. Men her sier jo Statens Vegvesen at det jobbes for å få billigere løsninger.

Forslaget som Statens Vegvesen anbefaler, er det uansett opp til politikerne våre å ta stilling til, først i kommunestyret i februar, så i fylkestinget i mars. At Frp, både i kommunen og i fylket, vil ha innvendinger mot bompengeordningen helt fram til da, er som forventet. Men partiet sentralt har forlengst vært nødt til å sluke “kamelen” bompenger. Derfor kan det som partiet nå driver på med lokalt, ikke karakteriseres som annet enn et spill for galleriet.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Nasjonalstaten Norge har akseptert at der bor samer innenfor landets grenser. Denne erkjennelsen har fått dyptgripende konsekvenser; nasjonalt ved at et samisk folkevalgt organ er opprettet og grunnloven endret og internasjonalt ved at Norge har sluttet seg til ulike folkerettslige konvensjoner.

1
72

Går man noen få år bakover i tid, var det få eller ingen som tvilte på at samene var et urfolk i Norge. De kom først til Nordkalotten. De var blitt fratatt både land og rettigheter. Sameland var okkupert og kolonialisert av sørnorske inntrengere.

2
16