Folk på Helgeland har en berettiget forventning om tilgang til den samme infrastrukturen som resten av landet har.

Valget 2017 er historie og koalisjonsregjeringen mellom Høyre og FrP med støtte fra Venstre og Krf beholder trolig regjeringsmakten. Eksakt hvordan regjeringssammensetningen blir, er i skrivende stund ikke avgjort.  Det skal likevel overraske meg stort om ikke samferdselsministeren i Norge fortsatt heter Ketil Solvik-Olsen en god stund til. Det er svært gode nyheter for alle og enhver som er tilhenger av en hurtigst mulig realisering av en større flyplass på Helgeland. Solvik-Olsen har markert seg som en av de mer populære statsrådene denne regjeringen har fostret og hans tilhengerskare strekker seg godt utenom eget parti.  Sagt på en litt annen måte: Man trenger verken like eller stemme FrP for å erkjenne at Norge har en usedvanlig resultatorientert samferdselsminister. Han er kompetent, interessert og handlekraftig. I tillegg holder han ord.

Et område som utpekte seg som særlig relevant for mange i denne valgkampen, var samferdsel. Det bygges mer vei, raskere, enn noensinne. Delvis som en konsekvens av et samarbeid mellom det offentlige og det private. Sammen med en historisk satsning på Jernbane og luftfart, er det kanskje ikke så rart at Helgelands folk forventer at det fortsatt satses her i området. Det gjenspeiler valget: Mange i området som har stemt borgelig, ene og alene fordi man anser Høyre/Frp-regjeringen for å være  garantisten for raskest etablering av en større flyplass.

”Festen er over” skrev Skjalg Fjellheim i Nordlys i forrige uke. Han sikter til at den offentlige pengebruken er for høy og at flyplassprosjekt som Hauan vil måtte belage seg på å bli ofret på fornuftens og innstrammingens alter. Til dette har jeg følgende kommentar: Fest? Fest? Hvilken fest? Fjellheims retorikk, gir assosiasjoner til et luksusgode som man kan avse.  Realiseringen av Hauan er ikke et luksusgode. Hauan er et høyst nødvendig verktøy for næringsliv og befolkning i området rundt Norges største industripark. Nordland har akslet seg opp til å bli en industri- og næringsmotor av nasjonalt kaliber. Folk på Helgeland har en berettiget forventning om tilgang til den samme infrastrukturen som resten av landet har.

Så til alle som kjemper for at Helgeland skal få et tilbud innen luftfart som ligner på det som resten av landet har: Vi kan spekulere i hva eventuelle tillitsvalgte og nyvalgte tenker og mener om den kommende etableringen. Det blir uansett ingenting annet enn nettopp det: Spekulasjoner. Utspillene må bedømmes etter hvert som de kommer. Å tillegge folk motiver – berettiget eller ikke- fjerner sannsynligvis fokus fra selve saken og personlig tror jeg det er et blindspor. Det blir som regel mer av det man prater om. Jeg vil snakke om flyplass.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

I en leder skriver Nordlys at stortingsflertallet i juni fikk vedtatt en produksjonsavgift på oppdrettsfisk. Det kan se ut som om avisa har leid inn SVs Torgeir Knag Fylkesnes til å være lederskribent.

0
47