IKKE PÅ SKINNER: Landsdelen fremstår ikke som samlet om Nord-Norgebanen, og gir en lissepasning til Oslo-makten som ønsker å legge saken i en skuff, skriver politisk redaktør Skjalg Fjellheim. Bildet er fra en konferanse i Narvik tirsdag denne uken. Foto: Odd-Georg Benjaminsen/Fremover

Hauk over hauk om Nord-Norge-banen

Uenigheten i nord sørger for at Nord-Norgebanen forblir en fjern og uoppnåelig drøm.

Tirsdag denne uken arrangerte Jernbanedirektoratet en såkalt innspillkonferanse om Nord-Norge-banen i Narvik.

Oppdraget er å levere oppdaterte kostnadsanslag og en samfunnsøkonomisk analyse på 400 km ny bane på strekningen Fauske-Tromsø. Det inkluderer også en vurdering av trinnvis utbygging.

Teknologi (viaduktskinner) og nullutslippsløsninger (hydrogen og biogass), åpner helt nye muligheter både når det gjelder naturinngrep og klimagassutslipp.

En høringsversjon av rapporten skal være klar innen 15.mai 2019, mens endelig rapport oversendes samferdselsministeren 1. oktober 2019.

Seansen i Narvik fungerte dessverre som en illustrasjon på hvordan Nord-Norge spenner bein på seg selv. Landsdelen fremstår som splittet og fragmentert, også i dette spørsmålet.

I Nordland er interessen for Nord-Norge-banen lik null.  Nordland fylkeskommune, NHO Nordland og næringsforeningen i Ofoten var ikke engang representert. Det kan ikke tolkes som noe annet enn et tydelig signal om at saken ikke er prioritert.

Regionrådet for Ofoten, ved ordfører Tor Asgeir Johansen i Tysfjord, leverte et ufokusert innspill som tok tre minutter.  Engasjementet var omtrent på linje med et forsøk på å selge sand i Sahara. Skal du nå frem med et budskap, må du tro på det selv. Og det virket det slett ikke som ordføreren gjorde.

Deretter overtok havnesjefen i Narvik, Rune Arnøy.  Han representerte Narvik Havn, Narvik kommune og Narviks utviklingsselskap Futurum.  Arnøy serverte en prioriteringsliste på fire alternativer, ingen av dem inneholdt (utrolig nok) det jernbanedirektoratet faktisk utreder, strekningen fra Fauske til Tromsø.

Det må kanskje være et tankekors for folk i Narvik at byens elite fremstår som motstandere av Nord-Norge-banen. Mens landsdelen kveles i trafikk fra en sjømatnæring som skal femdoble produksjonen de neste tiårene. 

Som så mye annet i nord handler det om å være seg selv nærmest. Narvik er livredde for å miste sin posisjon som knutepunkt for jernbane på Nordkalotten.

Det store lyspunktet i Narvik var lederen for Sør-Troms regionråd, Eva Ottesen, som også er ordfører i Gratangen. Hun snakket med troverdighet, løftet perspektivene, og vektla at hun har sikret seg full støtte fra 24 ordførere i Troms.

Ottesen hadde fokus på nøyaktig hva saken burde handle om. Eksportverdien i nord er økende, og betyr stadig mer for Norge.  Narvik-Tromsø-Harstad er landsdelens tyngdepunkt befolkningsmessig. En jernbane i denne aksen vil berøre 230.000 mennesker i Ofoten, Vesterålen, Lofoten, Tromsø, Midt-Troms, Sør-Troms. Og omtrent ha samme nedslagsfelt som Trønderbanen.

En reisetid med tog på 80 minutter mellom Narvik og Tromsø, og 40 minutter mellom Bjerkvik og Harstad muliggjør også dagpendling og utvidelse av bo og arbeidsmarkedene. Det er samfunnsbygging av ypperste format. Og sett i forhold til de enorme investeringene i Sør-Norge, fremstår ikke prisen på skinnene som avskrekkende.

Jernbane i nord bør, i tillegg til å ruste opp eksisterende traseer, handle om å åpne nye transportkorridorer. Det er således ikke et nordnorsk prosjekt, men et internasjonalt prosjekt, med behovet for å levere mat til verden i sentrum.

Men så stort er vi ikke vant til å tenke i nord. Og jernbanesaken må - sørgelig nok- settes inn i den begredelige regionalpolitiske konteksten i nord. Nå er det hauk over hauk, og de fleste mot landsdelens største by Tromsø.

Saken om jernbane har blitt en lissepasning til Oslo, som istedet kan bruke milliardene andre steder enn i Nord-Norge. Det hele fremstår mer og mer som en misbrukt mulighet.

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse