Havnedirektør Halvar Pettersen har hatt store vyer for havneutvikling og iverksatt prosjekter og lagt planer som flere ganger har blitt kritisert for både å være i klassen stormannsgalskap og slett ikke være havnerelaterte. Tiden vil vise om investeringene er bærekraftige. Foto: Bjørn Lockertsen

Havnedirektøren mønstrer av

Om ett års tid legger havnedirektøren i Tromsø, Halvar Pettersen, inn årene. Han har i god tid meddelt dette faktum, slik at havnestyret skulle få tilstrekkelig tid til å finne en verdig etterfølger. Når Pettersen mener man må bruke et helt år for å finne en person som han i lørdagsintervjuet i Nordlys hevdet må «være uredd og visjonær», vil enkelte muligens mene at han slik gir uttrykk for sitt eget selvbilde.

I løpet av de tjue årene den tidligere fartøysjefen i Kystvakten har levd landkrabbetilværelse i Tromsø – riktignok med arbeidsplass nær havet – har han vært både omdiskutert og kritisert som en herre som går sine egne veier. Og får det gjerne som han vil, til slutt. Pettersen ser ut til, i en viss grad, å ha tatt med seg de strenge kommandolinjer han var vant til fra Forsvaret. Det fungerer ikke alltid like godt i det sivile liv, og Pettersen selv innrømmer i intervjuet at han nok kan oppfattes som en smule arrogant.

Havnedirektøren har i løpet av sine år i Tromsø vært en meget aktiv og fremoverlent leder. Han har hatt store vyer for havneutvikling og iverksatt prosjekter og lagt planer som flere ganger har blitt kritisert for både å være i klassen stormannsgalskap og slett ikke være havnerelaterte. Det er selvsagt et spørsmål om hvordan man velger å se det. Å drive business med kontorutleie og legge til rette for restaurantdrift i nye havnelokaler, er muligens ikke helt i havnelovens ånd. Men han fikk eieren, Tromsø kommune, med på å satse stort når den nye havneterminalen på Prostneset skulle planlegges, riktignok til ganske høylytte protester fra enkelte hold. Nå står imidlertid det nye terminalvidunderet på Prostneset nesten ferdigstilt og Pettersen har fått reist sitt eget signalbygg midt i bysentrum. Det er jo ingen dum arv å etterlate seg.

Riktignok avhenger kanskje det av hvilken økonomisk arv havnedirektøren etterlater seg. For både den nye havneterminalen og den gigantiske offshorehavna på Tønsnes, den siste med 130 meter kai og 90 000 kvadratmeter areal, har selvsagt kostet flesk. Om disse to prosjektene vil bære seg økonomisk er fortsatt et åpent spørsmål. Så vidt vi kjenner til har man ikke fått leietakere til alle de ledige arealene på Prostneset, og offshorehavna på Tønsnes har svært mye ledig kapasitet. Dersom økonomien i disse prosjektene ikke blir bærekraftig, kan det i verste fall bli eieren, Tromsø kommune, som må ta regninga.

Men Halvar Pettersen er ikke noe hengehode og han er optimist og mener de har sikret seg godt økonomisk. Tiden vil vise om han får rett. Kommunen bør uansett inkludere Tromsø havn i alle sine aftenbønner fremover.

Blant alle sine sterke sider har Pettersen også en utviklet evne til å være klar og tydelig. Det faller ikke alle i smak. I Nordlys-intervjuet tar havnedirektøren – etter litt press – et oppgjør med det han kaller «lokale dynastier» som har motarbeidet ham i arbeidet med å realisere havneterminalen. Det er friske utsagn som kommer. På det området vil Halvar Pettersen bli savnet når han forlater havneskuta.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer