Personlig synes jeg Hurtigruten begynner å likne på Ryanair, klager på alt av avgifter og ligger i rettsak med mannskapene.

Viser til at Hurtigruten er i konflikt med mange havner angående havneutgifter. I den forbindelse er det hevdet at de betaler for 48 timer i døgnet her i Tromsø. Til alle villfarende skribenter er det bare å gå inn på Tromsø Havn sine hjemmesider og benytte kalkulatoren og en vil da se at Hurtigruten bare betaler 45% av hva et Cruise skip må betale (i tillegg må cruiseskipene betale ISPS avgift). Har brukt M/S «Nordlys» som mal i kalkulasjonene, hun har en BT 11204. Har brukt samme bruttotonnasje på alle fartøys gruppene for å sammenligne havnekostnader.               

  Offshore Hurtigrute Cruise Orlogsfartøy Øvrige skip
Kaivederlag 10750 5481 10885 10834 10218
Anløpsavgift 6656 2146 5928 6414 7018
Totalt 17406 7627 16813 17248 17236

Denne oversikten viser at Hurtigruten betaler 15254 for to anløp i døgnet. Her beslaglegger Hurtigruten en kai lengde på 150 meter 24 timer i døgnet. Det er i praksis ikke mulig å benytte denne til annen trafikk (utenom korte sporadiske anløp). Skjønner ikke hvilken begrunnelse Hurtigruten har for å kreve vesentlig rimeligere havnekostnader en andre fartøys grupper. Andre fartøygrupper må ta til takke med anvist plass. Hurtigruten blir faktisk subsidiert av andre redere.

Så kan en jo diskutere om Tromsø Havn er dyrere en andre og at Hurtigruten således har rett til å klage på kostnadene. Personlig synes jeg Hurtigruten begynner å likne på Ryanair, klager på alt av avgifter og ligger i rettsak med mannskapene. Synes ikke dette kler et selskap som vi subsidierer med 750 millioner årlig.

Det er vel på tide at Anne Marit Bjørnflaten kommer på banen og informerer oss om hva de må betale i anløpsavgift og kaivederlag i sammenlignbare havner, slik at vi har noen tall å forholde oss til. Samtidig bør hun ta med i oppstillingen hva andre fartøysgrupper må betale. Til nå har jeg bare observert syt og klaging over hvor dårlig de blir behandlet.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Det er svært alvorlig at Tromsø kommunes administrasjon synes å prioritere gress og sykkel framfor effektiv fullverdig toveis kollektivfelt på Stakkevollveien.

0
56

Valget 2017 er historie og koalisjonsregjeringen mellom Høyre og FrP med støtte fra Venstre og Krf beholder trolig regjeringsmakten.

0
20