... men en såkalt ekspert (med en tydelig nordnorsk dialekt, faktisk) slår nokså klart fast at det neppe er aktuelt å bygge ut jernbanen i hele landet.

Norges geografiske midtpunkt ligger et sted i Nord-Trøndelag dersom man bruker internasjonalt anerkjente metoder for slik beregning, ut fra areal. Men det finnes også andre måter å finne ut hvor midten er. Dersom man f.eks. ser på E6 (veien altså) fra Svinesund i sør til Kirkenes i nord, så ligger midtpunktet ca. ved Fauske. Uansett hvordan man ser på dette, så er det et ualternativt faktum at store deler av «Kongeriget Norge» ligger nord for Fauske/Bodø.

Hvorfor sier jeg dette da?

Jo, jeg sitter og lytter til radioprogrammet «Reiseradioen» i NRK en søndagsmorgen, med en halv kopp kaffe i koppen og en annen halv kopp kaffe i kroppen. Det er en fin søndags morgen. Men så begynner jeg å stusse over det jeg hører. NRK skal i løpet av sommeren ha en såkalt sommerpatrulje med direktesendinger fra hele landet, fra Bodø i Nord og videre så langt sørover som man kan komme.  Hele opplegget kalles «Sommertoget 2017» siden patruljen skal følge jernbanenettet slik det er utbygd sør for Bodø, og på NRK sin hjemmeside kan man lese: «Denne sommeren går NRK og Sommeråpent på skinner gjennom Norge.»

Gjennom Norge? Det er jo bare gjennom halve Norge, tenker jeg mens jeg hører på pludringa i radioen. Og der tar de faktisk opp dette med at Troms og Finnmark (de nevner ikke nordlige Nordland) ikke har jernbane, men en såkalt ekspert (med en tydelig nordnorsk dialekt, faktisk) slår nokså klart fast at det neppe er aktuelt å bygge ut jernbanen i hele landet.

Jaja, han om det. Han kan vel ikke noe for at et rettmessig krav om at det skal være jernbane i hele landet har varierende oppslutning hos våre makthavere. NRK kan vel heller ikke stilles til ansvar for dette, de skal jo lage gode sendinger. Men kanskje de kunne moderere promoteringa noe og si «Denne sommeren går NRK og Sommeråpent på skinner gjennom halve Norge».

Men de som kan noe for det, er de politikere som i ei årrekke har sørga for å forpurre ethvert forsøk på å ta opp arbeidet med jernbane i hele landet. Nå er det heldigvis noen hederlige unntak i så måte, men hva hjelper det at noen små og kloke partier hever røsten når de store har bestemt seg?

Verst i så måte er faktisk statsministeren. På et tidligere besøk i Nord-Norge svarte hun på et direkte spørsmål om jernbane i nord at det bor for få folk her. Folk? Det er jo ikke det som det dreier seg om; det er jo gods – effektiv, miljøvennlig og sikker transport av varer i en vareproduserende landsdel. Har hun ikke satt seg inn i det og ser hun ikke sammenhengen mellom verdiskapningen og behovet for kommunikasjonsinfrastruktur?

I dag går det samlet ca. 375 vogntog på størrelse over 12,5 meter hver dag på strekningen mellom Nordkjosbotn og Narvik.  Dette  er samlet trafikk begge veier. Dersom man lever opp til ambisjoner om produksjon og verdiskapning innen fiskeri/havbruk og økt næringsaktivitet som følge av dette i Nord-Norge i et 25-års perspektiv (snakker man ikke om en 5-dobling nasjonalt ?), er det vel grunn til å tro at dette  tallet kan bli opp mot  1000 vogntog hver dag. Det er ca. 40 vogntog i timen eller ett vogntog i hver retning hvert tredje minutt. Skal man kunne nå slike ambisjoner vil det ikke bare være miljøfarlig, risikabelt og ineffektivt å transportere dette slik man gjør det i dag;  det vil være umulig å klare en slik transport på veiene. Skal ambisjonene om produksjon og verdiskapning nås, må det en helt annen tenking til, både hos statsminister og andre ledende politikere, når det gjelder kommunikasjonsinfrastruktur i Nord-Norge. Det må jernbane  til for å klare dette.  En jernbane som kanskje kan bli like lønnsom som den mest lønnsomme jernbanestrekninga vi har i Norge, Ofotbanen. Det er ei strekning som også stort sett frakter produkter (ikke folk), og som heller ikke er med i «Sommertoget 2017».

Hvis så skjer, kanskje også NRK kan komme på sporet av et jernbaneprogram som dekker hele landet?

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Stig Hansen (Nordlys 19.8, iTromsø 21.8) - og bladet Nordlys (17.8) kommer med voldsomme angrep på meg etter pressekonferansen på

0
201

Høyre og Arbeiderpartiet har lenge vært noen få knepp unna sitt idealsamfunn. Små justeringer gjenstår.

2
12