Pensjonist Johannes Hansen avslår kaffeinvitasjonen fra student Najam Zubair etter hans tidligere innlegg i Nordnorsk debatt. Illustrasjonsfoto: Yngve Olsen Sæbbe

Kaffe til behag, - integrering til besvær

De problemer mange muslimer har for å tilpasse seg livet i et vestlige samfunn som Norge, stikker dypere og er mer komplekse til at de kan løses over en kopp kaffe.

Diskuter heller de problemer med integrering som du nevner, med andre studenter og finn ut hva som kan gjøres. Det er dere som former morgendagens samfunn.

Til Najam Zubair, - salaam aleikum.

Jeg takker for din kaffeinvitasjon, - som var både overraskende og hyggelig! Av forskjellige grunner må jeg dessverre takke nei til din invitasjon. De problemer mange muslimer har for å tilpasse seg livet i et vestlige samfunn som Norge, stikker dypere og er mer komplekse til at de kan løses over en kopp kaffe.

Dessuten er jeg 76 år gammel og både jeg selv, mine tanker og mine meninger er på vei ut av denne verden. Du derimot,- regner jeg med,- er et ungt menneske med livet foran deg. Du er også på rett sted til rett tid, - Universitetet i Tromsø 2017. Dette universitetet var en foregangs-institusjon innen kvinnefrigjøring og kvinnesak da det kom i drift ca. 1970. 

Diskuter heller de problemer med integrering som du nevner, med andre studenter og finn ut hva som kan gjøres. Det er dere som former morgendagens samfunn. Mange unge muslimer i Norge og Vesten for øvrig, mener at Islam må reformeres for å være mer tilpasset det frie og likestilte Vesten. Boken ”Europeisk Islam” av Tariq Ramadan kan i så fall anbefales. Spør du imidlertid en imam om hva HAN mener, så svarer han at ”Der finnes bare Islam!”

Det fremmer heller ikke integrering når muslimske voksne ”patruljerer” skolegårdene i friminuttene og advarer muslimske barn:  ”Husk at du ikke er norsk! Du kan ikke gjøre ”det og det” for du er muslim.” Den sosiale kontroll innad i de muslimske miljøene sies å være ”beinhard”, og du skal ikke gjøre mye ”sprell” før du blir ”rapportert”. Ofte går det verst ut over jentene, og politikeren Abid Raja sa det slik i et intervju i Nordlys nylig: ”Vi trenger å endre oppdragermønsteret som fremdeles finnes i en del (muslimske) innvandrerfamilier, der jentene kontrolleres fra morgen til kveld mens gutta får herje fritt!” 

Andelen av muslimske kvinner som er ute i arbeidslivet i Norge er forbausende lav, - selv etter snart 50 år. Ofte blir dette sammenliknet med de øst-asiatiske kvinnene som sies å være i jobb etter ”tre uker i Norge og syv gloser norsk språk.”  Mange har undret seg over dette:  Er det deres buddistiske religion som er mer lempelig med hensyn til kvinners arbeid utenfor familien, - eller er det Islam som hemmer de muslimske kvinnene? At dette er ”genetisk betinget” nekter jeg å tro.

Jeg har i mitt arbeidsliv vært en del rundt i Verden, - og ut i fra det jeg hadde sett der var jeg skeptisk til muslimsk innvandring da de første familiene ankom fra Pakistan rundt årsskiftet 1969-70. Jeg fryktet de ville ta med seg sine evige stridigheter mellom shiia og sunni-trosretningene som jeg hadde observert ute i ”Den muslimske Verden”. Jeg er også gammel nok til å ha sett Beiruth, - som var en aldeles nydelig, trygg og interessant by, - FØR alle tullingene skjøt byen i filler. Siden gikk det ”slag i slag”, - bokstavelig talt, - til den islamske verden i dag framstår som i konflikt med alt og alle og seg selv, fra Filippinene i øst til Marokko i vest. Mange i Norge er bekymret for fremtiden i lys av dette. Hvor står de norske muslimene i disse konfliktene, - og hvem blir de neste ”fremmedkrigerne”?!

Du sier at de som sendes til Afrika for ”avnorsking” tilhører en ekstrem muslimsk kultur. Men er det ikke den konservative Islam som er på fremmarsj, - og ikke bare IS-versjonen men også den Saudi-Arabiske wahabismen? I NRK-TV2 var dette oppe til debatt nylig. For å utvide gangveiene rundt de hellige steder i Mekka hadde man revet en moské tilhørende en annen trosretning. En representant for denne retning uttalte da harmdirrende:  ”Hadde israelerne og amerikanerne revet en moské for å bygge noe annet på tomten, så hadde 1,5 milliarder muslimer vært på beina. Men saudiene kan rive en 200 år gammel moske uten at noen tør å protestere!” Penger er makt, og saudiene vet å bruke den.

Så nå avslutter jeg mitt svar til deg,- Najam Zubair, - og må du ha lykke til med dine studier. Jeg er som du forstår en smule pessimistisk når det gjelder når det gjelder fremtiden for det vestlige Norge og det muslimske Norge. Etter snart 50 år med muslimsk innvandring er jeg derfor tilbøyelig til å tro at den britiske forfatter og lyriker Rudyard Kipling hadde rett:

 ”East is east and west is west, and never the twins shall meet.”

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse