Er det forsvarlig å drifte etter rutetider som er nesten umulige å etterleve på vinterstid, hvor sjåførene må stresse for å holde ruta, og knapt nok får spise- eller dopauser underveis i arbeidsdagen? Her fra en ulykke i Kongsbakken. Foto: Øystein Barth-Heyerdahl

Med kalkulator i "Nobina-bakken"

Rutetidene for bussene i Tromsø er de samme enten det er sommer eller vinter. Er det forsvarlig ruteplanlegging? Er det bare vi vanlige borgere som vet at det er forskjell på sommer og vinterføre?

Rutetidene for bussene i Tromsø er de samme enten det er sommer eller vinter. Er det forsvarlig ruteplanlegging? Er det bare vi vanlige borgere som vet at det er forskjell på sommer og vinterføre?

Det var en av de dagene, og de er det mange av i Tromsø, da vær og føreforhold var helt håpløse. Vi var et tjuetalls passasjerer, ombord i rute 26 på tur ned Kongsbakken, på en ekstremt krevende veibane. Bussen slingret og gled, og i flaskehalsen før lyskrysset i Grønnegata, holdt det på å gå helt galt. Her måtte det bremses flere ganger, for intervallet med grønt lys er ufattelig kort. Så kort at det oppstår kø i bakken, og også så kort at det er all grunn til å lure på om de nye, planlagte leddbussene vi skal få, vil rekke å få med seg hele “svansen” før lyset har skiftet til rødt.

Den utenlandske sjåføren manøvrerte forbilledlig. Men jeg var glad jeg ikke var i hans sted. For mer utfordrende jobb i Tromsø på vinterstid, tror jeg vi skal lete lenge etter.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse