Rutetidene for bussene i Tromsø er de samme enten det er sommer eller vinter. Er det forsvarlig ruteplanlegging? Er det bare vi vanlige borgere som vet at det er forskjell på sommer og vinterføre?

Det var en av de dagene, og de er det mange av i Tromsø, da vær og føreforhold var helt håpløse. Vi var et tjuetalls passasjerer, ombord i rute 26 på tur ned Kongsbakken, på en ekstremt krevende veibane. Bussen slingret og gled, og i flaskehalsen før lyskrysset i Grønnegata, holdt det på å gå helt galt. Her måtte det bremses flere ganger, for intervallet med grønt lys er ufattelig kort. Så kort at det oppstår kø i bakken, og også så kort at det er all grunn til å lure på om de nye, planlagte leddbussene vi skal få, vil rekke å få med seg hele “svansen” før lyset har skiftet til rødt.

Den utenlandske sjåføren manøvrerte forbilledlig. Men jeg var glad jeg ikke var i hans sted. For mer utfordrende jobb i Tromsø på vinterstid, tror jeg vi skal lete lenge etter.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

I norsk politikk er det flertallet – og ikke mindretallet, slik statsråd Per Sandberg later til å mene – som bestemmer hva som skal være rett i Norge. Sandberg har muligens misforstått dette siden har prediker et syn som ikke representerer flertallets- men mindretallet syn.

2
782

I et debattinnlegg i Nordlys 21.4.2017 trekker kommentator Tone Angell Jensen frem Steigen som eksempel på en kommune som blir brukt til fiskeoppdrett, men som ikke får noe igjen for det. 

0
0