Rutetidene for bussene i Tromsø er de samme enten det er sommer eller vinter. Er det forsvarlig ruteplanlegging? Er det bare vi vanlige borgere som vet at det er forskjell på sommer og vinterføre?

Det var en av de dagene, og de er det mange av i Tromsø, da vær og føreforhold var helt håpløse. Vi var et tjuetalls passasjerer, ombord i rute 26 på tur ned Kongsbakken, på en ekstremt krevende veibane. Bussen slingret og gled, og i flaskehalsen før lyskrysset i Grønnegata, holdt det på å gå helt galt. Her måtte det bremses flere ganger, for intervallet med grønt lys er ufattelig kort. Så kort at det oppstår kø i bakken, og også så kort at det er all grunn til å lure på om de nye, planlagte leddbussene vi skal få, vil rekke å få med seg hele “svansen” før lyset har skiftet til rødt.

Den utenlandske sjåføren manøvrerte forbilledlig. Men jeg var glad jeg ikke var i hans sted. For mer utfordrende jobb i Tromsø på vinterstid, tror jeg vi skal lete lenge etter.

Du må ha et abonnement for å lese videre. Er du allerede Nordlys-abonnent? Trykk logg inn.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Jeg liker å bo litt utenfor tettbebygde strøk, og skulle aller helst bodd et stykke fra veien ved et vann i skogen. Man drømmer seg litt bort når man er ute på tur og passerer ensomme hytter, ofte med bilvei frem. Å bo der i stedet for i et boligfelt må da være drømmen for mange!

2
308

De aller fleste ansatte med direkte pasientkontakt gjør en utmerket jobb ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN): Løper, smiler, pleier, måler, trøster, medisinerer, lindrer og helbreder.

0
2