Kalsium er fortsatt viktig

Vitamin D er vist gjennom forskning å være et sentralt vitamin for skjelettet.

Det trengs mer forskning av høy kvalitet både i Norge og internasjonalt på sammenhengen mellom benhelse og inntak av både kalsium, vitamin D og vitamin K, og også andre livsstilsfaktorer.

Samfunnsernæringsstudentene Maja Skogstad, Joanna Bjørndal og Helene Kongerud skriver om blant annet effekten av meieriprodukter, vitamin D og vitamin K på risiko for benskjørhet. Benskjørhet er en kompleks sykdom, og alle risikofaktorene og betydningen av de enkelte faktorene er ennå ikke kartlagt ferdig.

Faktorer som påvirker benhelse og risiko for sykdom er gener, kosthold, fysisk aktivitet og livsstilsfaktorer som for eksempel røyking.

Melk og meieriprodukter er den største kilden til blant annet kalsium i norsk kosthold, og bidrar til å sikre kalsiuminntaket dersom du inntar tre porsjoner om dagen. Forskning viser at kalsium er helt nødvendig for å bygge og bevare et sterkt skjelett, men selvsagt ikke alene.

Tall fra den landsomfattende kostholdsundersøkelsen Norkost 3 viser at det er tydelige forskjeller mellom kjønn og aldersgrupper når det gjelder inntak av kalsium, og kvinnene får minst. Det er også disse som får mest osteoporose. En av fire kvinner i alderen 50-69 år får i seg for lite kalsium i forhold til anbefalingene.

Det er spesielt de yngste kvinnene som får i seg minst, og 14 % av dem i alderen 18-29 år får i seg under halvparten av det anbefalte daglige kalsiuminntaket. Derfor mener vi det er grunn til å fortsatt snakke om kalsium.

Vitamin D er vist gjennom forskning å være et sentralt vitamin for skjelettet, og en av teoriene for hvorfor forekomsten av osteoporose i Norge er relativt høy er nettopp vårt lave inntak av vitamin D. I de reviderte Nordiske næringsstoffanbefalingene (NNR) som kom i 2014 ble anbefalt dagsinntak av vitamin D økt, og dette er med på å understreke viktigheten av dette vitaminet i kostholdet.

De største kildene til vitamin D i norsk kosthold er fisk og fiskeprodukter, egg, smør og margarin. I tillegg bidrar tran med vitamin D. Norske kostholdsundersøkelser viser at en del nordmenn får i seg for lite vitamin D. Det er tillatt å berike matvarer med vitamin D, og for eksempel er ekstra lett melk beriket.

Vitamin K er det ikke gjort så mye forskning på som vitamin D, men det kan se ut til at vitamin K spiller en rolle for benhelse og også forebygging av osteoporose. Vitamin K får vi fra grønne bladgrønnsaker, margarin, matolje, ost, meieriprodukter, kjøtt, fisk og fermenterte matvarer.

Våre egne tarmbakterier produserer også vitamin K. Inntaket i Norge er usikkert, da det er en utfordring å anslå mengde vitamin K i matvarer og kostholdsundersøkelser mangler data om inntak. Beregninger basert på norske, svenske og amerikanske studier viser at nordmenn sannsynligvis har et for lavt inntak av vitamin K.

Det trengs mer forskning av høy kvalitet både i Norge og internasjonalt på sammenhengen mellom benhelse og inntak av både kalsium, vitamin D og vitamin K, og også andre livsstilsfaktorer.

Kaja Helland-Kigen, klinisk ernæringsfysiolog, Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer