Miljøgevinsten enkelte politikere er redd for å tape på å bruke «vanlige» busser fremfor hybridbusser er jeg overbevist om at lett blir både tatt igjen og overgått når byens befolkning vet at de har et kollektivtilbud de kan stole på, skriver Kristian Fagerli.

Av og til kan pluss og pluss ende opp med et kjempeminus!

Troms fylkestrafikk jobber i disse dager med det nye anbudet for bussrutene i Tromsø. Den nye anbudsperioden løper fra 2019 til 2027. Til iTromsø sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar. B. Prestbakmo at miljø denne gangen prioriteres lavere enn ved forrige anbud. Aldri noen gang hadde jeg trodd at jeg skulle bli glad for å høre at miljøet blir nedprioritert, men nå er jeg faktisk det.

Det er bedre at folk tar buss med litt høyere utslipp enn at de ikke tar buss i det hele tatt.

Ingen trenger å legge skjul på at buss-tilbudet i Tromsø kunne vært noe bedre. Siden Nobina startet driften av rutetrafikken i byen i 2011 har kvaliteten på tilbudet vært noe under hva man kunne både håpe og forvente av et kollektivtilbud i en by med 75.000 innbyggere. Jeg skal her i motsetning til veldig mange fortelle at årsaken til mesteparten av disse problemene ikke skyldes hverken Nobina eller utenlandske sjåfører.  Problemet startet rett og slett med at Troms Fylkestrafikk under forrige anbudsrunde satte krav til operatøren som det i en by som Tromsø i all hovedsak er bortimot umulige å følge opp.

Nobina vant et anbud som satte krav om at et visst antall ruter skulle opereres av hybrid eller gassbusser. I utgangspunktet er denne tanken veldig god, ta noe miljøvennlig og gjør det enda mer miljøvennlig. Det skulle være en smal sak og det skulle i utgangspunktet kun være positivt for Tromsø som by at vi fikk slike busser og et slikt tilskudd til kollektivtrafikken. Men om det er en ting tiden med disse bussene har vist oss så er det at pluss+ og pluss+ ikke alltid blir pluss. I denne saken så har det og sette sammen to i utgangspunktet gode ting endt opp som et kjempeminus.

Grunnene til dette kan være mange, for alt jeg vet kan bussene være skammelig dårlige og bare generelt sett ikke fungere optimalt. Eller så kan det ha noe med at det å operere bussruter i Tromsø, en by hvor uansett hvor du går og uansett hvor du skal så møter du på minst en bratt bakke, en kjip sving eller et uforutsett værfenomen. Det er rett og slett ikke det samme som å operere busser i byer som eks. Oslo, Bergen og Trondheim. Nobina og andre selskaper kjører med akkurat samme type busser i flere forskjellige byer, men det er utelukkende i Tromsø vi har hatt problemer med denne form for bussavvikling i en så stor grad.

Derfor må et busstilbud i en by så allsidig, en by med et så voldsomt værskifte og i en by med de behovene Tromsø har være mye mer tilpasset byen og hvilke omstendigheter det skal opereres under heller enn at politikere har våte drømmer om et miljøvennlig busstilbud som overhode ikke fungerer.

Derfor er jeg svært glad for å se at fylkesråden i denne runden tar fokuset over på bussenes og buss-rutenes funksjonalitet fremfor å bruke busser som ikke fungerer i denne byen. Miljøgevinsten enkelte politikere er redd for å tape på å bruke «vanlige» busser fremfor hybridbusser er jeg overbevist om at lett blir både tatt igjen og overgått når byens befolkning vet at de har et kollektivtilbud de kan stole på. Det er bedre at folk tar buss med litt høyere utslipp enn at de ikke tar buss i det hele tatt.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse