KLASSIKER: Kvinner brukes som «pynt», avkledd, men smilende i bikini på bilder akkompagnert av overskrifter som «Været blir varmere», «Været blir kaldere» eller Nordlys-slageren «Nå skal klokka stilles», skriver artikkelforfatteren. Foto: Frank May / NTB scanpix

Kvinner som avkledd pynt akkompagnert av overskrifter

Så, hvorfor er dette et problem?

Body bilder: 
NÅR KLOKKA SLÅR: Nordlys-slageren «Nå skal klokka stilles». Illustrasjonsfotoet av en nesten naken kvinne er et eksempel på hvordan kvinner blir brukt til pynt i media. Foto: Skjermdump
Kan vi ikke bare la halvparten av befolkningen fortsette å være underrepresentert og feilrepresentert i aviser og media? Svaret er nei.

På Facebook er kvinner i flertall, de fleste og mest populære bloggene er skrevet og lest av kvinner, men i media for øvrig er kjønnsfordelingen helt annerledes.

Det er for så vidt ingen nyhet at menn er kraftig overrepresentert i media. Dette vet vi. Av dem vi ser i norske nyheter er bare 34 prosent kvinner. Enda verre er tallene for «makteliten» (eksperter, toppledere, forskere), der er andelen kvinner som uttaler seg kun 22 prosent (sunket fra 25 prosent i 2009). Tallene kommer fra et ti års langt forskningsprosjekt av Turid Øvrebø, førstelektor i journalistikk ved Høgskolen i Volda.

Kanskje har menn lettere for å snakke det bastante og konkrete språket som mediene etterspør. Kvinner brukes som «pynt», avkledd, men smilende i bikini på bilder akkompagnert av overskrifter som «Været blir varmere», «Været blir kaldere» eller Nordlys-slageren «Nå skal klokka stilles».

Kvinnelige politikere er den gruppa som kommer mest på, der utgjør kvinner 42 prosent av dem vi ser i nyhetsbildet. Det hjelper jo på at landets statsminister og finansminister begge er kvinner. Likevel omtales særlig denne gruppen kvinner på en helt annen måte enn menn. Når var sist gang du hørte en mannlig politiker omtalt som «kjeftesmelle» som Gro H. Brundtland, «tidsklemt» som Kristin Halvorsen eller «så singel» som Siv Jensen?

Så, hvorfor er dette et problem? Kan vi ikke bare la halvparten av befolkningen fortsette å være underrepresentert og feilrepresentert i aviser og media? Svaret er nei. Det er en demokratisk utfordring og et samfunnsproblem at kvinner er underrepresentert i media. Ikke fordi alle kvinner er enige, langt ifra og heldigvis for det. Men det er helt åpenbart at et mediebilde med flere kvinner vil være mer nyansert og flere stemmer vil bli hørt.

Kvinner flest kan sikkert være mer tabloide og slutte å svare nei på pressehenvendelser bare fordi man ikke har mastergrad i det journalisten spør om, som jeg mistenker at en del kvinner gjør.

Andelen journalister og fotografer som er menn er en annen utfordring, særlig når man vet at journalister har en tendens til å finne intervjuobjekter som ligner en selv. Det tar oss et stykke, men det løser ikke problemet. Nøkkelen ligger hos redaktørene. Det at kildene som blir brukt i media er representative for folket er helt klart et redaktøransvar. Løsningen på problemet ligger i bevissthet, blant folk flest og journalister generelt, men hos redaktørene helt spesielt.

8. mars i år kjørte avisa iTromsø et kult stunt hvor de kun brukte kvinnelige journalister og kvinnelige kilder. Det var tøft av avisa og jeg tror nok det bidro til å bevisstgjøre. Men det holder ikke å ha fokus på dette én dag i året.

Det er et demokratisk problem at kvinners stemmer ikke blir hørt. Beslutningsprosesser blir fattigere og dermed blir beslutningene også dårligere. Et kinesisk ordtak sier at kvinnen bærer halve himmelen.

Da holder det ikke å bruke kvinner bare som pynt i media.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse