TIFF: Snøkinoen på torget er populært innslag for de minste under Tromsø internasjonale filmfestival. Foto: Vidar Dons Lindrupsen

Lær av filmfestivalen

Publikumsfrieri er et vanlig skjellsord i enkelte kulturmiljøer.

Det er hyggelig at Nordlysfestivalen nå er på bedringens vei. De mange festivalene i Tromsø er viktige for byen.

Egenkapitalen var tapt. Likviditeten var anstrengt. Det var knapt nok mulig å betale telefonregningen. Hvor alvorlig situasjonen var for Nordlysfestivalen i 2014 ble nylig kjent gjennom en reportasje på Nordlys' kultursider.

Da Øyvind Bakkeby Moe overtok som direktør var festivalen nær konkurs. Gjelden på 1,7 millioner kroner ble ikke betjent.

Hvordan Nordlysfestivalen kom ut av krisa, er interessant lesning. Det vanlige er å håpe på at det dukker opp en økonomisk velgjører eller sette seg ned for å søke nye prosjektmidler.

Nordlysfestivalen gikk i seg selv, valgte å kombinerte fortsatt høye krav til kunstnerisk kvalitet med steinhard budsjettdisiplin. De kontrollerte prisen på sceneblomster og innkjøp av billig snacks på julesalg. 

Dessuten sørget festivalen for å øke billettinntektene ut fra følgende resonnement: Programinnholdet må være så attraktivt at folk, helt frivillig, kjøper flere billetter.

Dette høres ut som en selvfølgelighet, men det er ikke alle i Kultur-Norge som tenker slik. Noen er ikke så opptatt av å nå ut til folket. Publikumsfrieri er et vanlig skjellsord i enkelte kulturmiljøer.

I stedet maser man på det offentlige om mer støtte. Nordlysfestivalen innså at dette ikke var veien å gå

Det er hyggelig at Nordlysfestivalen nå er på bedringens vei. De mange festivalene i Tromsø er viktige for byen. De gjør byen triveligere og mer interessant. De er også viktige for utvikling av reiselivet, som trenger programposter i tillegg til nordlys, hvalsafari og midnattssol.

Samtidig er det en påfallende forskjell i festivalenes evne til å nå fram til det kulturinteresserte publikummet. Bukta og Rakettnatt har en solid posisjon. Nordlysfestivalen åpner seg opp og når flere med et mindre snevert program. Det er kanskje for mye forlangt, men en vakker dag er den kanskje blitt folkelig? 

Kongen på haugen er filmfestivalen, som stadig setter publikumsrekorder og som får hele Tromsø, pluss Trond Giske, med seg hvert år. Det er jo egentlig et lite mysterium hvordan festivalen når ut til så mange med filmer om kamelgjetere i Marokko eller mediterende munker i Nepal.

Et velsmurt og kompetent festivalapparat klarer å kombinere smalt med folkelig appell. I år gikk jeg i protest fra en skandale av en film, «L'Académie des muses», som verken hadde handling eller fornuftig dialog. (En forvirret jury ga skandalefilmen en pris!)

Men jeg hadde også fabelaktige opplevelser i kinosalen med den begavede danske filmen «Krigen» og den lavmælte sensasjonen «Spotlight» om amerikanske journalisters opprulling av seksuelt misbruk i den katolske kirka. Det er stas at folkene i TIFF plukket en Oscarvinner før juryen hadde sagt sitt. 

Festivaler med film, rock, pop og klassisk musikk på programmet står seg bra i Tromsø. Kontrasten er stor til den langt mer diskret litteraturfestivalen, Ordkalotten.

Her blir jeg lettere inhabil, siden jeg er forfatter selv og har vært på Ordkalottens program et par ganger. Likevel: Ordkalotten har ofte et imponerende program med kjente nasjonale og internasjonale forfattere.

Likevel er det lite blest rundt festivalen. Det er langt igjen før den når de andre festivalenes posisjon. Hvorfor?

Interessen for bøker er jo på ingen måte dalende. Norske kvinner, det er særlig dem, kjøper inn, eller låner, skjønnlitteratur i store mengder.

Dermed burde potensialet for langt større folkelig appell være til stede for Ordkalotten. Parolen er: Lær av filmfestivalen.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer