Hvilke større kulturbygg på linje med de som er etablert i Nordland har Troms fylkeskommune initiert de siste 20 år? Ingen.

Som tidligere daglig leder for Adde Zetterquist kunstgalleri har jeg fått være med på en etablering av den nyeste kunst- og kultursatsingen i Nordland. I tillegg har jeg fått et lite innblikk i hvordan Nordland fylkeskommune i samarbeid med de ulike kommunene har satset på kunst og kultur de siste 20 år. Skulpturlandskap Nordland er fristende å gå nærmere innpå, men i denne sammenheng vil jeg trekke frem tre ulike institusjoner som hver for seg formidler en interessant person- og kunsthistorie og som samlet viser en bred regional satsing. Disse er Petter Dass-museet, Hamsunsenteret og Adde Zetterquist kunstgalleri.

Petter Dass-museet på Alstahaug ble etablert i 1966. Hovedbygningen er tegnet av Snøhetta AS og sto ferdig i 2008.  Den er en liten arkitektonisk perle der den ligger i nærhet til Alstahaug kirke sør for Sandnesjøen. Her formidles kulturarven etter dikterpresten som for de fleste er kjent for Nordlands trompet. Kostnaden var på ca. 90 mill. Det er også valgt til Nordland fylkeskommunes tusenårs sted.

Hamsunsenteret på Hamarøy er tegnet av arkitekten Steven Holl og sto ferdig til Knut Hamsuns 150 års jubileum i 2009. Arkitekturen med sin særegenhet, har vakt engasjement og debatt og kostnaden var på ca. 142 mill. På Hamsunsenteret får du opplevelser og aktiviteter som arkitekturvandringer, forelesninger, filmvisninger, debattkvelder, forfattermøter, konserter og temautstillinger. Hamsunsenteret har mottatt utallige priser blant annet Statens byggeskikkpris i 2011.  

Adde Zetterquist kunstgalleri ved foten av Saltfjellet i Saltdal åpnet i 2013. Foruten en kunstsamling på over 60 maleri som Per Adde og Kajsa Zetterquist har donert, vises det skiftende utstillinger i gjestegalleriet. Per og Kajsa er begge nestorer i nordnorsk kunst og har i tillegg et glødende engasjement for kunst- og miljøpolitiske saker. Galleriet ligger i tilknytning til Nordland nasjonalparksenter og kobling mellom kunst og natur står sentralt i formidlingen. Bygget er tegnet av Margrethe Friis v/LPO arkitekter og er utført i hel tre, med en ytre kledning av spon. Kostnaden var på ca. 30 mill.

Alle disse sentrene er helårsåpent og verd et besøk da de har et rikholdig tilbud og for ikke å glemme: en særegen arkitektur. Byggenes utforming og plassering i naturen skaper beundring, forargelse og debatt slik all god kunst skal gjøre. Denne rammen rundt innholdet, og kostnadene med den, er det i mange tilfeller bare en offentlig institusjon som kan fremskaffe. I alle fall her nord hvor det ikke er så mange mesener.

Nå er det en gang slik at både vår nære og fjerne historie er viktig for vår forståelse for hvem vi er og hvor vi kommer fra. Denne identitetsdannelsen er ikke bare et resultat av å høre til en gruppe og identifisere seg med den, men like viktig er kulturinnholdet. Når Nordland fylkeskommune de senere årene har satset så mange millioner på etablering av møteplasser slik som kunst- og kultursenter må de ha hatt en forståelse for at dette er en investering i framtida. Som kunstformidler på Adde Zettequist kunstgalleri kommer jeg aldri til å glemme den lille jenta som kom på galleribesøk for første gang og som gjorde store øyne i det hun steg inn i Per Addes utstilling, og utbrøt: Er alt dette ekte kunst?

Galleriet er også som en magnet på turister som vil oppleve mer enn nordnorsk natur og de sparer ikke på superlativene både hva gjelder arkitektur og utstillinger.

Nå er jeg tilbake i Tromsø og jeg har gått og fundert en del på hva det er med Nordland som har fått til denne satsingen og hvordan satses det i Troms?

For det første så har fylkespolitikere og administrasjon i Nordland hatt en evne til å tenke strategisk i forhold til hvilke kulturpersonligheter de ønsker å vektlegge for kommende generasjoner, med tanke på bevaring og formidling. For det andre har Nordland fylkeskommune med ulike samarbeidspartnere, kommunene, frivillige organisasjoner, kunstnere og private, hatt en vilje til å gjennomføre den tenkte satsingen.

De har altså en distriktspolitisk satsing som både har skapt arbeidsplasser og som har gjort det attraktivt for unge å bosette seg utenfor de større sentrene. Vertskommunenes innbyggere og ikke minst ordførere er stolte over å vise frem hva disse kunstinstitusjonene har å by på og de unge får bruke arenaene til fremføring av sine kunstutrykk.

Hvilke større kulturbygg på linje med de som er etablert i Nordland har Troms fylkeskommune initiert de siste 20 år? Ingen. Betyr det at vi ikke har noe eller noen som er verd å trekke frem? Koster det for mye eller ser vi ikke verdien av en slik satsing? Om vi ikke har noen personligheter som man ønsker å profilere hva med stedenes særegenhet og kultur?

Jeg sier bare: Look to Nordland.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Bit for bit blir det lagd opp til ei nedbygging av regionale institusjonar og regional makt i Finnmark.

3
325

Forsvarsministeren er ute i media med kritikk av Arbeiderpartiet angående 339-skvadronen på Bardufoss. Faktum er at argumentasjonen for å flytte hele skvadronen med tilhørende maskiner fra Bardufoss til Rygge, igjen ikke holder mål.

1
105