Luftig ambulansesaus

At vi fra 1. juli 2019 får en enda bedre luftambulansetjeneste enn før har druknet i pilotenes kamp for ikke å gå ned i lønn, skriver Hans Trygve Holm i Avisa Nordland.

 Aktørene skyver pasientene foran seg og klager for sin syke mor.

Vet du hvem Knut Axel Ugland er? Han er rederarving som fra 2016 til 2017 økte sin nettoformue – ifølge Kapital -. fra en til to milliarder kroner. Og nei, det er ingenting galt med å tjene penger. 

Et av de mer kjente selskapene han eier er Lufttransport AS – du vet disse gule flyene som i snart 30 år har fraktet pasienter på kryss og tvers i Norge.

 Han eier også mange andre selskaper. Blant annet i skatteparadiset Cayman Island.

Dette er altså mannen – pluss piloter med svært solide lønninger – en samlet venstreside vil skal få 47 millioner helsekroner mer årlig, enn det ledelsen i Luftambulansetjenesten HF vil bruke på formålet. 

Etter grundige anbudsrunder, med sine røtter tilbake til da landsmoder Gro Harlem Brundtland fikk innført anbud for flygende ambulansetransport, valgte HF-et i fjor Babcock som innfrir alle de 376 kravene som HF-et stiller til å drive lufttransport av pasienter.

Fra juli neste år blir beredskapen bedre, flyene mer moderne, og endog et jetfly skal på plass for de lengste avstander.

Det som venter pasientene fra juli neste år er med andre ord en enda bedre tjeneste enn den som har vært. Det er ikke akkurat det inntrykket jeg har fått den siste tiden.

Det merkelige er at statsråd Høie og Babcock (de er jo noe så skremmende som utenlandske) som er synderne for at det nå er en smule knirk i systemet.

De som fortjener kjeft er jo Lufttransport AS som ikke sørger for å drifte en tjeneste de får klekkelig betalt for i dag – og helt fram til juli neste år.

At folk som vet at jobben forsvinner om et års tid blir litt demotiverte og ser seg om etter annen jobb er forståelig, men fra privat næringsliv er det ingen ukjent ting at nøkkelpersonell betales ekstra for å stå i jobben til siste slutt. Lufttransport har råd om de vil, men hvorfor skulle de det når opposisjonen kaster penger etter dem.

At vi fra 1. juli 2019 får en enda bedre luftambulansetjeneste har druknet i ansattes kamp for ikke å gå ned i lønn, og – ikke minst – politikere som ser dette som en fin anledning til å kritisere regjeringen, et Arbeiderparti som prøver å finne seg selv ved å fotfølge Rødt – hvem kunne for fem år siden tenkt tanken på at Ap skulle be om at en helt vanlig anbudsprosess skulle annulleres med risiko for søksmål i mangehundremillioners klassen? Pluss det ekstra krydderet her i nord med kampen Bodø-Tromsø, UNN, PCI-saken, Helse-Nord og styreleder Marianne Telle.

Alt sauses sammen til en elendighetsbeskrivelse med mer eller mindre skjulte agendaer som stort sett er egnet til en ting – å skape usikkerhet hos pasientene. 

Min opplevelse er at de fleste som roper ut sin bekymring for pasientene, egentlig mest bare klager for sin syke mor – det være lønningsposen eller meningsmålinger.

Diskusjonen om ambulansefly skal være i offentlig eller privat eie må vi gjerne ta – igjen, men ikke slakt dagens anbudsregime av den grunn. 

Det har etter alle solemerker gitt oss rett vinner. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse