Fortere og fortere er budskapet; få under femti, mange på 100-200 hk - den største, en trettifoting pluss, hadde to stykker på 300 hver. Seks hundre bølende hester kun for vannvittig fart! rapporterer Arnt Ryvold fra ei båtmesse på Sørlandet. Illustrasjonsfoto: Colourbox

Lystbåt-formørkelsen

- kort fortelling fra fremtiden

Hvor har bransjen sine tanker i en tid da vi alle har fått i oppdrag å redde kloden?

Som båt-fan forlot jeg nettopp en båtmesse på Sørlandet, tungt rystet av lystbåtbransjens totale uansvarlighet i elbil-boomens tidsalder. Det handler om kloden og superprimaten menneskets totale mangel på forstand når det handler om båter og andre berikelser blott til lyst. Båtmessen var flytende og fullpakket av plastskimrende lystbåter i lette dupp langs pirene. Men størrelsen var moderat og få hadde flybridge, gledet jeg meg over, inntil jeg oppdaget maskineriet. Ett hundre prosent bensindrevne utenbordsmotorer imponerer ikke akkurat idet en grønn sol stiger over landeveien og kaster sine el-stråler over biler og utslippsfrie doninger som foretrukket
fremdriftsmiddel. For nå er det outboard som er in.

Og tro ikke at disse påhengsene var slanke totaktere på seks hester og flat hekklyd. Nei, i sånt perspektiv var de nye enorme. Og bygget for fart. Fortere og fortere er budskapet; få under femti, mens mange var 100-200 hk. Den største, en trettifoting pluss, hadde to stykker på 300 hver. Seks hundre bølende hester kun for vannvittig fart! Og ikke en eneste utslippsvennlig innenbordsmotor. Heller ikke ett eneste hint om EL eller annen CO2-moderasjon, selv om ekspertene sikkert vil si at disse er de mest drivstoffgjerrige utenbordsene som noen gang er laget. Så løgnaktig kan en sannhet være. Og så langt vekk kan en komme fra sørlandssjekta med sin tøffetøffe Marna-motor - på Sørlandet.

Så der har du tegninga, men hvor har bransjen sine tanker i en tid da vi alle har fått i oppdrag å redde kloden? Og hva med de forhatte vannscooterne? Dem pøh! - kun rosiner i en feit pølse av CO2-svidde kondensstriper fra voksne fartsfantomer! Var det noen som snakka om moral eller lavutslipp? - Men det må da være lov å ha det litt moro og hente personlig behovstillfredsstillelse i fart og spenning på egen fritid, hører jeg. Omtrent som fra prostitusjon, lite aktverdig, litt foraktelig, men du, så selvfornøyelig og lett tilgivelig!

Det var lystbåtprostitusjon jeg opplevde på den messa, fartshoreri for en amoralsk hyperegoisme med familien (og barna!) ringside. Fortest mulig fram for en oval week-end. Og uten det minste nada nødvendig (slik dieselbil fortsatt kan være det).

Blir dette det nye, er det enn så lenge folkeriket rundt Oslofjorden som blir klimaverstinger i lystbåt. Måtte vi slippe det meste i Tromsø, tenkte jeg og forlot båtmessa, tungt sjøsyk av kvalmende utslipp å tenke på. Og fylt av nytent skrivekløe.

For havet er felles og kloden er vår alles.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse