Flere butikker med suvenirer og norsk design samt tilbud om nordlys- og kvalsafari har dukket opp den siste tiden, og bekrefter vinterturismens betydning for byen. Foto: Mathilde Torsøe

Næringen som inntar Tromsø sentrum

Ikke alle lar seg begeistre over de mange etableringene av suvenirbutikker og andre turistbedrifter i byens sentrum. Men salget av utflukter, suvenirer og andre produkter må nødvendigvis foregå der turistene er, og de er i sentrum.

Det er en ny og voksende næring vi bare ser begynnelsen på, den må nødvendigvis prege byen.Vinterturismen har gitt sentrum et løft.

På kort tid har flere nye aktører innen reiselivsnæringen etablert seg i Tromsø sentrum. Storgata i byen er i ferd med å bli preget av en ny, voksende og viktig næring: vinterturismen. Butikker med suvenirer og norsk design samt tilbud om nordlys- og kvalsafari har dukket opp i det siste, og bekrefter næringens betydning for byen.

I løpet av de siste ti årene har vinterturismen i Nord-Norge vokst med nærmere 400 prosent. Fra i fjor til i år har salget av utflukter og aktiviteter økt med 50 prosent i Tromsø-området. Dette siste har naturligvis sammenheng med kvalens inntog i fjordene på yttersia, men det er likevel først og fremst nordlyset som trekker utlendingene til byen.

Nordlys-markedet er enormt, viser undersøkelser gjort i Tyskland, Japan og Storbritannia. Lufthansas nyopprettede direkterute mellom Tromsø og Frankfurt er et eksempel på det. Interessen for det mytiske naturfenomenet har tatt helt av. Dette tjener stadig flere tromsøværinger penger på. Vinterturistene legger igjen vesentlig mer penger enn sommerturistene, blant annet  fordi de kjøper guidede turer og utflukter.

Ikke alle lar seg begeistre over de mange etableringene av suvenirbutikker og andre turistbedrifter i byens sentrum. Men salget av utflukter, suvenirer og andre produkter må foregå der turistene er, og de er i sentrum, enten de kommer som passasjerer på cruiseskip eller har tatt inn på hotell. Det er en ny og voksende næring vi bare ser begynnelsen på, den må nødvendigvis prege byen. At vi får fylt tomme butikklokaler i sentrum er selvfølgelig også et pluss. Vinterturismen har gitt sentrum et løft.

Men vi har et stykke å gå når det gjelder tilgjengelighet og service for vinterturistene. I romjula holder  5 - av 35 - spisesteder i byen åpent. Det er for lite. Nordlys kunne forleden fortelle om fortvilte turister som andre juledag gikk omkring og lette etter et sted å spise. Det er ikke bra for omdømmet til en by som for bare for et par uker siden fikk ros i den britiske avisen The Guardian, blant annet på grunn av sitt rike kaféliv.

Mange tromsøværinger tjener  til livets opphold på en reiselivsnæring i god utvikling. Næringen kommer etter alle solemerker til å vokse seg større og viktigere for det lokale næringslivet i årene som kommer. Den vil prege byen, og den bør også prege vår måte å tenke åpenhet og service på. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer