Forunderlig at ikke Nord Norge banen for lengst er på plass når man har hørt om utvidelse av den hele livet og begynner å nærme seg 60 år! Planene finnes og de er sikkert godt passet på i ulike byråkratiske organer. Når det gjelder visjoner for samfunnsutvikling i vår nordligste landsdel får olje og gass fortsatt stor oppmerksomhet. Hvordan tenker man det ”grønne skiftet” og bærekraftig næringsliv og transport? Flytrafikken bygges ut med stormskritt, uten særlig nasjonal refleksjon over miljøbelastningen. Vi betaler bare ”avlat” for å fortsette Co2-utslippene.

Roger Ingebrigtsen framsnakket Nord Norge banen i debatt med statsminister Erna Solberg på Troms Høyres fylkesårsmøte sist høst. Hun fortalte at jernbaneutbygging i nord langt fra er prioritert fordi  det  bor få mennesker i landsdelen og det krever store kostnader å gjennomføre. Det høres tilforlatelig logisk ut, men er det politisk visjonært?

I etterkant av utspillet har jeg med interesse lest ulike avisinnlegg i Nordlys:

Vidar Eng i Tromskomiteen for jernbane har argumentert for mindre energibruk med jernbane i forhold til fly og vogntog på asfaltveier. Morten Sandfer i Tromsø Venstre har hevdet at mer jernbane i nord er et samferdselsløft med store muligheter som bør gripes. Eivind Sivertsen har argumentert i avisinnlegg i Nordlys for at Nord Norge banen er en samfunnsøkonomisk riktig sak. Terje Traavik i Jernbaneutvalget har vært på radio i NRK Troms og snakket om nasjonal transportplan og bærekraftig transport av gods og marine produkter som et nasjonalt anliggende for A/S Norge.

Jeg skal stemme ved valget og forventer forent politisk lederskap i de nordligste fylkene. Det vil si at saker som er viktige for landsdelen å løse får større fokus enn posisjonering fylkene imellom.

Jernbane helt fram til Kirkenes blir et tungt økonomisk løft, men politikere har løftet tungt før, det være seg universitet, OL, opera, vestlandsveier etc. De tunge løftene bygger Norge. Hva er det vi ønsker å løfte nå?

Når kommer toget?

Ønsker meg mange gode diskusjoner framover slik at jeg vet hvilket parti som skal få min stemme ved valget til høsten. Det kan jo faktisk hende, Erna Solberg, at det er flere her i landet enn vi nordpå som vil ha jernbanen helt fram til Kirkenes.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Tirsdag vedtok formannskapet i Tromsø, mot min stemme, å forkaste i innbyggerforslaget om folkeavstemning vedrørende innføring av bompenger i Tromsø. Jeg ville behandle saken, og avholde folkeavstemning. Videre foreslo jeg at folkeavstemningen skulle avholdes sammen med stortingsvalget.

19
218

Høyre i Tromsø varsler forslag i bystyret om å redusere eiendomsskatten.

2
29