Tromsø Lufthavn har merket mye til økningen i våre reisevaner. Kommersiell sjef, Mona Ringstrand, kan lykkelig fortelle at den veksten de har opplevd i 2017 overskred alle forventninger. Gledelig nytt for reiselivssektoren – dårlige nyheter for miljøet. Foto: Gaute Bruvik, Avinor

Noe å ta av for?

Det vi trenger er enten en hardtslående offentlig politikk som kan begrense flybruken, eller mer klimavennlige fly. Egentlig begge deler.

Avinor i Tromsø jubler for nye rekordtall. Vi flyr som aldri før. Skal vi juble med? Skal vi dele gleden over at passasjertall og inntekter for flyselskap og flyplasser øker?

Det er fristende å svare nei. Vi – særlig vi unge – er redd for miljøet og vil kjempe for lavere utslipp av klimagasser. Men hør, også kjære aktivister i miljøorganisasjonene: Gå i deg selv. Hvor lysten er du egentlig på å halvere dine flyreiser? Jeg har selv gjort opp mitt regnskap, og det ser ikke pent ut.

Jeg startet året som student i Argentina. Fløy opp fra Sør- til Mellom-Amerika. Brukte i alle fall fem flyturer med billigst mulig reiserute for å komme meg hjem til det kalde nord.

Ellers har det gått flere turer ned til både Oslo og Bergen, i anledning både bursdagsfeiringer og vennebesøk. Året ble avsluttet med en tur til Spania for å feire med familien.

Og utslippene øker i takt med opplevelsene jeg nyter av andre steder – men også den dårlige samvittigheten. Hvilke av disse reisene hadde jeg egentlig trengt å ta? Kanskje ingen. Men jeg tok alle. Fordi det er lettvint og fordi det er relativt billig.      

Vi reiser mer og mer. Flyturene går til Spania, Hellas, Bulgaria, Thailand, Filippinene, London – over hele verden. Til steder vi aldri kunne drømt om å dra til for et par generasjoner siden – for en billig penge og med kampanjetilbud tytende ut av ørene.

Tromsø Lufthavn har merket mye til økningen i våre reisevaner. Kommersiell sjef, Mona Ringstrand, kan lykkelig fortelle at den veksten de har opplevd i 2017 overskred alle forventninger. Gledelig nytt for reiselivssektoren – dårlige nyheter for miljøet.

Det er et paradoks at nettopp ved å se verden som følge av den økende globaliseringen, er det som også er med på å ødelegge den. Men man kan vel egentlig si at dette kommer fra «rette ræva», som tidligere student i tre land som befinner seg milevis unna Norge.

Og la oss være ærlig. Det finnes ikke sjans i havet til at nordmenn kommer til å endre sine reisevaner utelukkende ved hjelp av egen fri vilje – fordi vi kan, og vi må – reise med fly. Hverdagslivet bærer preg av å skullevære så effektivt som mulig, og en helgetur til Oslo hadde blitt rimelig amputert om fly ikke hadde vært et alternativ.

Selv miljøorganisasjoner reiser med fly – innenlands og utenlands – for å delta på konferanser, kurs og samlinger. Men her i nord har vi jo ikke noe valg? Ikke har vi tog, og en busstur til hovedstaden vil koste oss dyrebare døgn på reisefot.

Dette vet vi godt. Og antall flyreiser går opp hvert år. Men det er bra lett å si «fly mindre», selv om nesten alle flyr mer.

Det vi trenger er enten en hardtslående offentlig politikk som kan begrense flybruken, eller mer klimavennlige fly. Egentlig begge deler. På den lyse siden har Avinor og Norges luftfartsforbund nå bestilt Norges første el-fly, som skal komme i mai 2018. Tomannsflyet Alpha electro G2 er starten på det som loves å skulle reformere helt luftfartsbransjen, redusere miljøkonsekvenser, samt gjøre det billigere å fly! Høres nesten for godt ut til å være sant.

Og det vil ta en stund. Ifølge seniorrådgiver Olav Mosvold Larsen i Avinor kan innenrikstrafikken i Norge være helelektrifisert om 20 år – i en perfekt verden. Det vil kreve satsing. Av alle parter som kan, inkludert oss reisende.

Framtida er billig og elektrisk, sier de. Jeg håper framtida kommer fort. 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse