- Ingen ting har skuffet meg som nordlyset. Og det er mest fordi jeg følte at jeg sto og beundret keiserens nye klær, skriver journalist Julia Buckley i den britiske avisen The Independent. Har hun rett? Gir reiselivsbransjen et overdrevet bilde av nordlyset i turistbrosjyrene?

- Jeg har opplevd skuffelser i livet. Jeg har opplevd skuffelser på reiser også. Men ingen ting har skuffet meg så mye som nordlyset. Og det mest fordi jeg følte at jeg sto og beundret keiserens nye klær.

Det skriver den britiske reiselivsjournalisten Julia Buckley i en kommentar  om sin reise til Tromsø, hovedsaklig for å se nordlyset. Kommentaren er publisert i avisa The Independent, den er blitt bredt kommentert og delt over 2000 ganger i sosiale medier.

Nordlyset som keiserens nye klær, altså!

Stor mer drepende går det vel knapt an å beskrive naturfenomenet som har ført til rene klondykestemningen innen reiselivet i nord. I dette tilfellet er det tilbudet i Tromsø som føres til slaktebenken. Så er det da også Tromsø som tar imot de fleste nordlysturistene.

Julia Buckley er sterkt kritisk til både nordlysguiden hun hadde, og ikke minst til nordlyset selv, sånn som det oppførte seg. En grå stripe, lik en kondenssky fra et fly, som verken danset  eller opplyste himmelen var alt hun så. Ingen ting var som det ble beskrevet i turistbrosjyrene, mener hun.

Nå skal det sies at hun får ganske mye tyn i kommentarfeltene til saken, der hun av enkelte blir sammenlignet med turister som klager på midnattssola, når de oppdager at det er akkurat den samme sola som de har hjemme! Det er også de som mener at hun ikke skjønner at nordlyset er et naturfenomen man ikke skrur av og på.

Det er likevel all grunn til å ta kritikken hennes alvorlig. Er vi helt hundre prosent ærlige når vi reklamerer for nordlyset? Understreker vi at det ikke gis garantier for at man får se det? Buckley mener at reklamebildene overdriver. Til Nordlys sier hun at  hun vet det kan være vanskelig å se nordlyset, men at hun aldri ble gjort oppmerksom på hvor forskjellig det man ser i virkeligheten kan være fra reklamebildene.

- Jeg tror det er viktig at man er helt ærlige med folk om dette, ettersom det er en dyr ferietur, sier hun.

Overdriver bransjen når den serverer spektakulære bilder, der nordlyset tar hele himmelen i et forrykende show av lys, farger og bevegelse? Vi som bor her vet at det slett ikke alltid er like spektakulært.  Kanskje er det lurt å senke forventningsnivået hos turistene en smule? For Julia Buckley har helt rett i at dette er en dyr ferietur, og mange reiser svært langt for å få denne spesielle opplevelsen.

Nå er The Independent ingen stor avis i Storbritannia, men med tempo på saken i sosiale medier, vil Buckleys kritikk kunne nå svært mange. Og det er ikke sant, slik det blir hevdet, at all PR er god PR.

Det kan jo godt være at Buckley hadde en disney-versjon av hvordan møtet med nordlyset ville være, og at hun av den grunn ble kraftig skuffet. I så fall er det noen som har bidratt til “disneyifiseringen”, den kommer neppe helt av seg selv.

Nordlys har i en rekke artikler skrevet om nordlysturismen som har tatt helt av, og at dette har medført en del problemer. Et klondyke har alltid sine problematiske sider. Svært mange vil ta del i reiselivseventyret, og det er selvsagt bra, når etterspørselen bare øker. Men det er kritiske røster til utviklingen. Den erfarne nordlysguiden Gunnar Hildonen, har til Nord24 beskrevet forholdene i bransjen nå som et “Texas”, et kaos der tidligere samarbeidsregler ikke lenger eksisterer.

Også offentlige myndigheter som arbeidstilsyn, skatteetat, kemner, NAV og politiet har begynt å interessere seg for det som foregår. Brudd på arbeidsmiljøloven og ikke minst svart arbeid skal lukes vekk. Lovstridig virksomhet bidrar ikke til målet om en sunn næring med like konkurransevilkår for alle.

Tromsø fikk god drahjelp fra selveste BBC i etableringen av nordlysturismen. Med den svært entusiastiske skuespilleren Joanna Lumley som programleder, gikk den britiske TV-serien sin seiersgang over hele verden. Og det var Tromsø som var den virkelige vinneren. For det var her Lumley opplevde det skikkelig spektakulære nordlyset. Etterpå skulle “alle” nordlysturister hit.

Men der positiv medieomtale kan være med og bygge opp, kan negativ oppmerksomhet fra medias side være direkte ødeleggende. Det vet man selvsagt i Visit Tromsø, og reiselivssjef Chris Hudson sier til Nordlys at de ikke vil avskrive kritikken fra Buckley. De vil se på produktene, og sørge for at forventingene matcher det de reisende får.

Nordlysturismen er på kort tid blitt en svært viktig del av reiselivet i nord. Julia Bucketts kritiske kommentar er derfor et varselskudd det er all grunn til å ta alvorlig.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Jeg registrerer at Tove Karoline Knutsen (Ap) på tampen av sin stortingskarriere engasjerer seg for å frata folk i Tromsø valgfriheten innen pleie og omsorg.  I et leserinnlegg i Nordlys 15.

1
32

De 2 fylkeskommunene er uenige om det meste i prosessen om sammenslåing. I saken om regionhovedsete er man tilsynelatende enige om en vidtgående desentralisering og spredning av funksjoner og arbeidsplasser.

4
19