Utenriksminister Brendes besøk til Arkhangelsk – kan det bli en ny impuls til økonomisk samarbeid med Russland?

Dialogen om norsk-russisk handel og økonomisk samarbeid blir gjenopptatt i en tid da russiske myndigheters kontroll over landets internasjonale næringsprosjekter er på et toppnivå. Derfor er det logisk at politisk ledelse kommuniserer direkte og at norske ministre snakker med russiske beslutningstakere. Dessuten har den russiske forretnings- og administrasjonskulturen alltid vært strukturert som en pyramide, i motsetning til den norske kulturen som har en forholdsvis flat struktur.

Selv om sanksjonene trolig blir stående, foregår det fortsatt samarbeid mellom Norge og Russland i olje- og gassbransjen. En rekke norske firma er aktive i det russiske markedet, blant annet Statoil, Bredero Shaw, Aker Solutions, Jotun, Kværner, Trelleborg Offshore Norway, Autronica og Multiconsult.

Russisk olje- og gassindustri er i utvikling. Investeringsnivået er høyt, og det samme er boreaktiviteten. For eksempel er cirka 800 russiske landrigger i drift. Norske prosjekter kan fremmes i det store russiske markedet for boring både på land og offshore. Felles aktiviteter i olje- og gassbransjen er viktige for begge land. Russlands minister for naturressurser og miljø, Sergej Donskoj, hadde også møte med Statoil i Oslo. Statoil samarbeider blant annet med det russiske oljeseskapet Rosneft. Rosneft vokste seg stort etter oppkjøp av eiendeler fra Yukos og oljeselskapet TNK-BP, og er nå blitt verdens største produsent av olje.

Så Mæland og Brende har muligheter for å legge et solid grunnlag for samarbeid med Donskoj og Lavrov. Myndighetene i begge land kan, sammen med næringsgiganter som Gazprom, Rosneft og Statoil, forenkle prosessen med å forbedre næringslivsrelasjonene mellom Norge og Russland.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Jeg registrerer at Tove Karoline Knutsen (Ap) på tampen av sin stortingskarriere engasjerer seg for å frata folk i Tromsø valgfriheten innen pleie og omsorg.  I et leserinnlegg i Nordlys 15.

1
37

De 2 fylkeskommunene er uenige om det meste i prosessen om sammenslåing. I saken om regionhovedsete er man tilsynelatende enige om en vidtgående desentralisering og spredning av funksjoner og arbeidsplasser.

4
30