NYE PROSTNESET: Venterom med utsikt mot sør på den nye havnterminalen som åpner i Tromsø fredag denne uken. Foto: Torgrim Rath Olsen/Nordlys

Tromsø har fått et nytt signalbygg

Tromsø har fått et nytt signalbygg midt i byen.  Fredag denne uken blir det offisiell åpning av den nye Havneterminalen på Prostneset, et hjertebarn for avtroppende havnedirektør Halvar Pettersen og en mulig utfordring for hans etterfølger, Jørn-Even Hanssen. Men ingen skal si at en oppgradering av de tidligere fasilitetene – eller rettere sagt den total mangel på sådanne – som har vært tilbudet til reisende i flere tiår på Prostneset, ikke har vært nødvendig.

Årlig er 1,4 millioner reisende innom Prostneset. Optimistene mener nå at med den nye terminalen skal dette tallet kunne dobles. Det er i hvert fall lagt opp til å kunne betjene et mye større antall reisende fra havnedirektøren og havnestyrets side. De har virkelig slått på stortromma når det gjelder nybygget. En markant og spektakulær arkitektur, og et areal på 12 000 kvadratmeter, signaliserer høye ambisjoner for Prostneset som det store knutepunktet for både reisende og frakt av gods.

I disse nybygde arealene skal det etter planen huses godsterminal, passasjerterminal, kontorer, busstasjon, hurtigruteankomst og buss- og hurtigbåtankomst. I tillegg til venterom for passasjerer inneholder terminalen også en kommersiell del med bilutleie, forretninger, restauranter og kaffebar. Akkurat den siste delen har det stått strid om. Men avtroppende havnedirektør Pettersen har hatt stor tro på at den kommersielle delen vil kunne sikre store inntekter til Tromsø Havn KF. På området skal det også tilrettelegges for diverse publikumsrettede funksjoner og en kaipromenade.

Prislappen på dette prestisjeprosjektet er ikke helt avklart, men prognosen er på ca. 374 millioner kroner. Dersom bussterminalen også blir realisert her, kan man plusse på 54 ekstra millioner. Påløpte overskridelser av budsjett er beregnet til ca. 15 millioner. Tromsø Havn er et kommunalt foretak og det samlede brutto låneopptaket for å realisere den nye Havneterminalen er på ca. 400 millioner, fordelt med 66,5 mill. på kommunen og 333,5 mill. på Tromsø Havn.

Flere har ytret seg kritisk til havnedirektør Pettersens store vyer om å gjøre Prostneset til et viktig og pulserende sentrum i bybildet, et prosjekt som ifølge kritikerne ikke hører inn under en havnedirektørs portefølje. Det kan nok være at Pettersen og det politisk utnevnte havnestyret strekker forståelsen av Havnelovens bestemmelser om hva som er havnerelaterte aktiviteter, når de vil tilrettelegge for ordinær, kommersiell virksomhet i terminalbygget og gjennom dette skaffe inntekter til Tromsø havn ved utleie.

Dersom Pettersens prosjekt lykkes vil kritikken selvsagt stilne. Havnedirektøren har gjennom sitt 20-årige virke i Tromsø vist seg som en offensiv leder og fortjener ros for store deler av den jobben han har gjort. Om den nye Havneterminalen vil oppfylle hans visjoner om Prostneset som et nytt og populært knutepunkt og møtested for både tilreisende og Tromsøs innbyggere, gjenstår å se.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse