Ordfører Kristina Hansen i Nordkapp har imidlertid ikke sprettet champagnekorkene ennå, og det er nok klokt.

Det har blitt skrevet mange kapitler om ilandføringen på Veidnes siden Statoil samlet medier, ordførere og andre i Veidnes for å presentere nyheten om ilandføring 12. februar 2013. Det som ble presentert som en nærmest håndfast plan om en industrietablering på Veidnes, med 30-40 ansatte i driftsfasen og langt flere i byggefasen, ble feiret med champagne og fest i Nordkappsamfunnet. Men feiringen var knapt lagt seg før de dårlige nyhetene meldte seg. Da det til slutt så ut som en ilandføring i Veidnes ble for dyr var skuffelsen stor.

Dermed slo det godt an da olje- og energiminister Tord Lien under Barentshavkonferansen kunne komme med den gode nyheten om en egen skattepakke for å få til en ilandføring av oljen fra Johan Castberg. Skattelettelsene skal spesielt rettes mot selve ilandføringen og terminalen på land. Selv om det foreløpig ikke er klart nøyaktig hvordan løsningen blir, er dette godt nytt og gir håp om ilandføring på Veidnes.

Det er svært positivt at man nå ser ut til å kunne komme videre med ilandføringsprosjektet, selv om det fortsatt er langt frem til målet. Det vil også bli avgjørende at det gjøres flere funn for at lønnsomheten skal bli god nok for ilandføring. 11 nye blokker er lyst ut i Barentshavet, og hva som avdekkes her, blir en nøkkel.

At det også utlyses konsesjoner for leting i nye områder er viktig for sysselsettingen og videre utvikling i oljebransjen i nord.

Signalet fra Tord Lien gir grunnlag for ny optimisme rundt Veidnes, og for betydelig fremtidig verdiskapning i Finnmark, også på land.

Ikke minst er skattepakken ekstremt godt nytt for Nordkapp, som flere ganger har opplevd stor skuffelse rundt Veidnes-prosjektet. Det er helt åpenbart at ting er på gang, og det er svært positivt for både kommunen og Finnmark som helhet.

Man behøver heller ikke etablere en landterminal med rør, kanskje er det mer fornuftig med shuttlebåter som går inn til terminalen. Det vil være mulig å ta inn store tankbåter, og transporten ut blir billigere. For Nordkapp betyr det lite om man frakter med båt eller rør, men båtløsningen vil muligens skape mer aktivitet.

Ordfører Kristina Hansen i Nordkapp har imidlertid ikke sprettet champagnekorkene ennå, og det er nok klokt. De mest optimistiske tror etter de nye opplysningene at man kan komme i gang i 2018, men det vil nok trolig ta noe lengre tid. Veien frem til realisering er fortsatt lang, men håpet er igjen tent.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Stig Hansen (Nordlys 19.8, iTromsø 21.8) - og bladet Nordlys (17.8) kommer med voldsomme angrep på meg etter pressekonferansen på

0
248

Høyre og Arbeiderpartiet har lenge vært noen få knepp unna sitt idealsamfunn. Små justeringer gjenstår.

2
12