Jeg liker ikke støyen og jeg liker ikke bensineimen. Det er så enkelt som det.
  1. Jeg har ikke nikkers, men er veldig glad i Snickers. Og KvikkLunsj. Jeg er en landsens gutt, har bodd i byen men bor nå på landet og trives godt med det. Jeg liker å gå på tur, helst toppturer, gjerne både sommer og vinter. Om sommeren er jeg ikke noen stor fan av svartflua, klegg og knott. De er irriterende. Det er ikke så mye å gjøre med det. Om vinteren er det snøscootere. Jeg er ikke så glad i dem. Jeg føler jeg at jeg må prøve å gjøre noe med dem. Jeg liker ikke støyen og jeg liker ikke bensineimen. Det er så enkelt som det. Vi har heldigvis en lov; Loven om motorisert ferdsel i utmark. Jeg heier på den.
     
  2. De fleste som har kjøpt snøscooter i tiden etter at Ockelbo toppet salgslistene, har forhåpentlig vært klare over begrensningene for bruk av snøscooter da de kjøpte. De klager over avgiftene de måtte – og må – betale, og mener visst det derfor må være en selvfølge at de kan kjøre hvor de vil. Nei, det er ikke det. Og selv om Sveriges regjering – merkelig nok - har lagt begrensninger på scooterkjøringen i Abisko fjellområde og Lapporten på grunn av reinkalvingen, er det nok fremdeles Sverige som er lykkelandet.
     
  3. Jeg har ikke båt, men skulle gjerne hatt. Det er lov å bruke båt de fleste stedene langs Norges kyst. Jeg er ganske lei av å lese om scooterentusiaster som offer og akker seg over båtlivet i Oslofjorden. Det er tillatt, ferdig snakka. Forresten; tenk om noen hadde klart å forutse utbredelsen av fritidsbåter, la oss si for 50-60 år siden. Kanskje lagt noen restriksjoner for hvor og når. Siden tabben om ingen restriksjoner ble gjort den gangen, vil det være lurt å gjøre den samme tabben på nytt, denne gangen med frislipp av snøscootere? Prøv å se det for dere.
     
  4. Det er så gøyalt å lese om scooterentusiastenes kritikk av politiet. Om bruk av helikopter og om bruk av snøscootere i jakten på ulovlig kjøring. Tja. Hva i all verden foreslår dere at politiet skal bruke for å stanse den ulovlige kjøringen? Hundespann? Ski? Truger? Pil og bue? Man kan lese innlegg om en far som føler seg som en forbryter fordi han velger å kjøre mer enn 300 meter fra scooterløypa for å finne den perfekte plassen. Men kjære deg «far», da ER du en forbryter etter lovens bokstav. Samme mann presterer faktisk å skrive «…og der man har glemt at loven er veiledende..» La den synke inn litt. Den sier litt om mange. En av overskriftene fra Nordlys på nett sier «Politiet med storfangst etter skuterkontroller på fjellet: Det virker som noen tror de kan gjøre som de vil».
     
  5. Håkon Haug Enga har blitt en ganske offentlig person de siste dagene. Sittende på sin Polaris RMK 800, fronter han gruppa «Norges snøscooterforening» på Facebook. Herregud, kan noen gi den mannen noen mediatips? På siden til Polaris Norge står det om snøscooteren til Håkon: «RMK leverer et hevet chassis som øker bakkeklaringen og reduserer motstanden slik at du kan flyte bedre på snøen. Dette gir bedre sidehillingegenskaper, samt raskere og mer effektiv klatring for maks flyt i puddersnøen.» Det står også «..gir deg bransjens råeste akselerasjon». Denne maskinen må jo være som skapt for rolige kaffeturer med familien, i regulerte løyper. Kanskje Norges snøscooterforening burde ha valgt noen andre til å fronte foreningen enn en fyr som nylig er bøtelagt for ulovlig snøscooterkjøring, sittende på sin klatrescooter?
     
  6. Det har blitt noen fartsbøter på meg. Jeg liker det ikke, og vurderer å starte en Facebookgruppe. Den skal hete Foreningen for fartsbøtelagte i Norge. Vi skal arrangere demonstrasjonstog. Det skal gå fra Narvik til Kiruna. Vi skal kjøre i minst hundre. Med Ofotbanen og SJ, selvfølgelig. For å markere oss skal vi gå ekstra sakte gjennom gangene på toget. Kanskje vi kan få en politiker til å si noe fint om fri fart langs vegene i Norge?

Det finnes mange avisartikler som forteller om mange politikontroller, og mange bøtelagte. Når for eksempel 21 av 29 kontrollerte scootereiere blir bøtelagt, sier det noe.

Jeg er en enkel sjel. Jeg tilhører ikke noe politisk parti. Jeg etterlyser de lovlydige scooterentusiastene. De som fronter opprettelse av regulerte løyper, UTEN å ha kjørt ulovlig de siste femten årene, og som virker troverdige med sitt budskap. Finnes de? De aller fleste som fronter saken, virker å ha en type genfeil som gjør at de – når de har kjøpt snøscooter – må ha rett til å bruke den når og hvor det passer dem. Hva er det med disse menneskene?

Jeg tror at regnestykket blir slik: Ved opprettelse av regulerte snøscooterløyper kommer det til å bli kjøpt enda flere snøscootere. Enda flere snøscootere betyr enda mer ulovlig kjøring. Artikkelen i Miljøkrim sier litt om det. Jeg er altså mot. Forstå det den som kan.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Et mer urealistisk forslag skal man lete lenge etter - i såvel innhold som i fremdrift.

1
38

Med gruppeleder Erlend Svardal Bøe i spissen har vi de siste månedene sett flere utspill fra Høyre i Tromsø der de går til dels kraftig imot at ansatte i Tromsø kommune kommer med ytringer i det offentlige rom.

0
52