På tide med et skifte

Ny busstransport i Tromsø viser hvordan overgangen fra en operatør til en annen kan løses smertefritt og effektivt etter et offentlig anbud, skriver Nordlys på lederplass.

Tide har vunnet kontrakten om busstransport i Tromsø, som ble lyst  ut av oppdragsgiveren Troms fylkeskommune. Avtalen varer i åtte år, fra 2019 til 2027, med muligheter for forlengelse i ytterligere to år.

Tide er et transportkonsern med 3000 ansatte og hovedkontor i Bergen. Årlig frakter selskapet 72 millioner reisende, og hoveddelen av virksomheten har frem til nå funnet sted på Vestlandet.

Og hold dere fast, som et apropos til den pågående anbuds-skandalen i den statlige Luftambulansetjenesten: Her har man fått en helt smertefri overgang fra en operatør til en annen etter et offentlig anbud.

Det er nemlig snakk om en virksomhetsoverdragelse slik at alle sjåfører og administrative ansatte i Nobina i Tromsø vil få tilbud om jobb hos Tide. Og det til nøyaktig samme lønns-og pensjonsbetingelser som i dag.

Dagens operatør Nobina har tidvis hatt store problemer i Tromsø, spesielt på vinterstid. Selskapet har også tapt store summer hvert eneste år, ifølge egne årsregnskaper.

Busstransport er en helt avgjørende del av transportsystemet i Tromsø, og alle problemene til Nobina har til en viss grad svekket omdømmet til kollektivtransporten.

Slik bør det ikke være. Med framtidens løsninger med bompenger for privatbilister i Tromsø allerede fra 2019, vil nemlig det offentlige busstilbudet bli enda viktigere. Da er regularitet og trygghet for passasjerene helt avgjørende.

Hvis vi skal tro Tides administererende direktør, Roger Harkestad, er det nye selskapet godt forberedt.

Han sier det er gjort grundige forberedelser, og at man vet hva som venter i Tromsø, med bratte bakker, store snømengder og tøffe arktiske forhold om vinteren.

Tide vil bruke helt nye busser som går på biodiesel i Tromsø – i motsetning til dagens hybrider. Bussene har lave utslipp og høy kvalitet, og miljø er høyt vektet i anbudsprosessen, hele 30 prosent. Pris og kvalitet er vektet med 35 prosent hver, opplyser fylkesråd Ivar B. Prestbakmo.

Tide avslører at de har en strategisk hensikt med sin inntreden i Tromsø-markedet. Det er over tid å utvikle et reiselivsprodukt i Nord-Norge. Det høres ut som en ambisjon som byr på muligheter for andre aktører i Tromsø.

Vi ønsker vestlendingene Tide velkommen til Tromsø, og håper de er godt skodd for veiene våre. Om selskapet blir gode busser med tromsøværingene, avhenger av leveransen.

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!
Annonse