Pinlig om tog fra Nordland Ap

Stiller Arbeiderpartiet seg bak det som nå er blitt et folkekrav: videreføring av jernbane nord for Narvik? Utfordringen sendes herved til partileder Jonas Gahr Støre.

Vil ikke Ap, av alle partier, ha videreutvikling av infrastruktur i en landsdel hvor næringslivet blomstrer, og hvor framtidsutsiktene er formidable?

Det er nemlig ting som tyder på at krefter i Nordland Arbeiderparti vil motarbeide alle planer om flere kilometer med jernbaneskinner i Nord-Norge - hvis de skal bygges utenfor Nordland! Er Ap virkelig så bakstreversk ?

Stiller Arbeiderpartiet i Nord-Norge seg bak det som nå er blitt et folkekrav  – nemlig videreføring av jernbane nord for Narvik?

Det har velgerne krav på å få vite, før de går til valglokalene i september. Utfordringen sendes herved til partileder Jonas Gahr Støre. Det er nemlig ting som kan tyde på at krefter i Nordland Arbeiderparti vil motarbeide alle planer om flere kilometer med jernbaneskinner i Nord-Norge, enten det gjelder videre utbygging til Tromsø, eller jernbanespor fra Rovaniemi til Kirkenes.

I et innlegg på Facebook presterer Åsunn Lyngedal, Nordland Arbeiderparti sin andrekandidat til Stortinget, å støtte en kommentar i avisa Fremover mot videreføring av Nord-Norge banen. Hun skriver at nei til mer jernbane «duger som felles budskap fra Midtre Hålogaland i årevis framover», og viser ellers til de «transportbehov vi faktisk har i landsdelen vår». Lyngedals framtidsvisjoner for jernbane i nord er dobbeltspor på Ofotbanen, flere krysningsspor på Nordlandsbanen og ellers godt vedlikehold! Alt heime hos oss, altså.

Dette er oppsiktsvekkende bakstreversk av en politiker som skal inn i vår nasjonalforsamling og være med å stake ut kursen videre for Norge de neste fire årene. I en meningsmåling gjort av Infact for Nordlys i juni i år, svarer hele 80 prosent av de spurte i Troms ja til videreføring av jernbane fra Narvik til Tromsø. Målingen viser også at det er ungdommen, den miljøbevisste generasjonen, som ivrer mest for jernbane. Og blant Arbeiderpartiets egne velgere gir hele 82,2 prosent sin støtte til jernbaneplanene!

Skal disse velgerne forvente at representanter fra nabofylket i sør motarbeider deres ønske om jernbane?  Vil ikke Ap, av alle partier, ha videreutvikling av infrastruktur i en landsdel hvor næringslivet blomstrer, og hvor framtidsutsiktene er formidable?

Hva skal Norge leve av etter oljen? Arbeiderpartiet peker i eget partiprogram på havrommet og det faktum at det er her vi finner Norges største ressurser. Aps målsetting er at Norge skal bli verdens fremste sjømatnasjon! I partiprogrammet vises det også til det foreslåtte verdiskapningsprogrammet for havet, og til havbrukets store potensial for økt verdiskapning.

Sjømaten må ut på markedet. I dag sendes den med hundrevis av trailere som slipper ut klimafiendtlig CO2 og sliter ned veiene med de negative virkninger også dette har på miljøet. Dette rimer dårlig med Arbeiderpartiets klimaprogram, der målet er at Norge skal bli et lavutslippssamfunn.

Til og med den nåværende regjeringen har bevilget penger i NTP for en utredning av jernbane videre nordover. Da er det utrolig å finne holdninger innen AP som forfekter det motsatte, og en kommende stortingsrepresentant som åpent erklærer at hun vil motarbeide alt av jernbanelinjer utenfor Nordland. Hvor «trangviksk» går det an å bli?

Denne fylkesifiseringen er det siste Ap trenger. Vi går nå inn i valgkampen og forventer at partiets ledelse toner flagg med hensyn til Nord-Norgebanen. Hva mener egentlig Ap? Det har velgerne krav på å få vite!

 

 

 

 

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer