Bompenger er ikke annet enn en høy, usosial ekstraskatt som hardt rammer alle de som sliter med tidsklemma i en stram økonomisk situasjon.

Så vidt jeg vet finnes det faktisk en masse folk med unger som skal hit og dit og som bruke bil for å få hverdagen til å gå opp tidsmessig og for ikke å bli helt utbrent og motløs. Vi er heldigvis mange som føler med de som blir å lide både økonomisk og mentalt av de enerverende bompengeplanene for Tromsø. Bare så synd at så mange politikere verken vektlegger det usosiale i å innføre bompenger eller alle negative sider ved saken.

Bompenger er forøvrig en uting som ikke er Norge verdig. Staten vasser i penger, men vil ikke tilby bra nok infrastruktur uten å tyne bilistene inn til beinet. Svenskene derimot, uten et oljefond, har skjønt det med vei. Det er ikke annet enn en ekstremt kjip politikk som står i veien for at hele Norges befolkning kunne få nyte et samfunn uten gnagsåret bompenger.

Og det vanlige er vel bommer inn og ut av en by? Her skal man altså dele opp Tromsø i mange soner og legge alle hindringer i veien for at skal kunne takle hverdagen uten å hele tida måtte tenke på pengeboka. Som om det ikke er ille nok at boligprisene her er blant de høyeste i landet! Vil man ha et samfunn med økte forskjeller, mer frustrasjon, mindre motiverte arbeidere, økte utgifter til psykiatri, økte kostnader på tjenester, også videre, ja, så værsågod, kjør på!

Noe av det mest provoserende ved denne saken er at det sitter politikere her i dag som nesten i hui og hast stemmer for å tre over hodet på folk et vedtak som vil få enorme konsekvenser for byens innbyggere i 20-30 år framover, uten at de engang vil vurdere en folkeavstemning. Demokrati, liksom! Velger man bare å overse opprøret som nå er i emning, burde man ikke kunne kalle seg folkevalgt.
 
Planene for Tromsø har kanskje fem positive ting ved seg, mens det sikkert finnes femti gode grunner imot. Skal man da bare lytte til overbetalte politikere (får sikkert dekket bombrikken av det offentlige) som tydeligvis kun vektlegger litt svevestøvproblematikk (hva med å vaske veiene litt oftere, inkludert Tromsøbrua?), «behovet» for nye sykkelfelt (hallo, vi bor på ei lita, tettbygd øy med bakker overalt! Og ærlig talt, hvor mange flere tror dere kommer til å sykle til jobb?) pluss noen rushtidskøer på utsatte steder (proppen Giæverbukta kan da vel ombygges for deler av bensinavgifta?).

Eller skal man vektlegge alt det negative? Valget er ganske enkelt for alle med et empatisk gen. Bompenger er ikke annet enn en høy, usosial ekstraskatt som hardt rammer alle de som sliter med tidsklemma i en stram økonomisk situasjon. Og det statlige spleiselag-tullet er en vits. Det er jo ikke spleising om Statens andel er den samme uansett hvor mye overskridelser det blir? Nå hadde Tromsø sjansen til å stå imot denne galskapen og si at nok er nok! Men politikere med skylapper har foreløpig spolert denne muligheten med sitt prestisjeløp.

Om hensikten med planene er å ikke legge forholdene tilrette for økt biltrafikk, hvorfor trenger vi da bompenger? Bompenger = mer og bedre vei (pluss diverse) = mer trafikk. Hele greia e jo bare et ideologisk luftslott og et vondt sår som vil lage masse trøbbel for folk og gi grobunn for en enorm mistrivsel. Og næringslivet, bedriftene og idretten vil også bli de store taperne. Mens vinnerne blir politikere og andre velstående egoister som kanskje får veiene litt mer for seg sjøl og sine flotte, varme biler, samtidig som de miljøbevisste og mindre bemidlede, som gjerne ikke har råd til bil, må fortsette å sykle i motvind og vente i kulda på forsinkede busser. Vinnerne blir også (sannsynligvis mest på papiret) de med luftveisproblemer. Dette er jo selvsagt en veldig bra ting, men kan ikke være det som skal avgjøre denne saken.
 
Det snakkes om at flere må velge å ta buss. Hvorfor starter man da ikke heller med å snu hver en finansiell stein for å prøve ut noe jeg tidligere har foreslått; gratis buss mellom f.eks. kl 14 og 16 på hverdager. Det må da være fullt mulig å finansiere et sånt prosjekt? Så fikk man se om slikt monner i forhold til å dempe biltrafikken i rushtida, som er det som burde være fokuset her. Og det e jo ingen tvil om at bussprisene har økt altfor mye de siste ti årene og er blitt altfor høye! Hvis man vil ha flere over på buss er det trolig kun lavere pris som virker, for å kompensere for alle ulempene ved bruk av buss.

Da jeg flyttet hit for 13 år siden mener jeg å huske at verdikortet ble trukket ca 15 kr per tur. Nå er beløpet over 28 kr! Er vel ingen vanlig prisstigning det der? Og så 680 kr for et månedskort? Det er jo nesten like dyrt som i Oslo (som nylig økte prisen til hele 708 kr) hvor de har et minst hundre ganger bedre kollektivtilbud. Nei, vi behøver en nytenkende politisk innsats, hvor innbyggerne inkluderes, for å gjøre Tromsø til en levelig og framtidsoptimistisk by for alle, uansett inntekt, uten å ødelegge den med et grandiost, usikkert og hinsides kostbart bompengeprosjekt man skal betale i årevis på før man ser resultater.
 
Jeg føler meg ikke lenger velkommen i Tromsø og ser ingen framtid her, mye på grunn av bompengeplanene og tidenes løftebrudd angående økt eiendomsskatt. Arrogante politikere som attpåtil ikke holder sine valgløfter er det verste jeg vet. Så med politikerforakten på topp flytter jeg nå fra Tromsø for absolutt siste gang, og jeg vet om flere som vurderer å flytte. Jeg klarer likevel ikke unngå å irritere meg stort over denne saken og føle stor empati med venner og alle andre som av mange grunner må bli boende. Får bare håpe at folket seirer til slutt og at vedtaket blir omgjort. Men da må alle brette opp ermene og protestere på alle måter man kan. Krev en folkeavstemning NÅ!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Bit for bit blir det lagd opp til ei nedbygging av regionale institusjonar og regional makt i Finnmark.

3
325

Forsvarsministeren er ute i media med kritikk av Arbeiderpartiet angående 339-skvadronen på Bardufoss. Faktum er at argumentasjonen for å flytte hele skvadronen med tilhørende maskiner fra Bardufoss til Rygge, igjen ikke holder mål.

1
105