JAKTER PÅ NORDLYSET: Vinterturismen i Tromsø har eksplodert. Nå må vi også utvikle sommerturismen og tilby turistene en mer åpen by på de røde dagene i kalenderen. Foto: Yngve Olsen Sæbbe

Reiselivsunderet i Tromsø

Skal sommerturismen utvikles, må man identifisere hva som er særegne fortrinn for Tromsø.

Byen må ta et kollektivt ansvar for at hotellgjester ikke møter stengte dører overalt rundt jul og nyttår, eller på andre røde dager i året.

Den store gaven fra himmelen, kaller hotelldirektør Øyvind Alapnes på The Edge det som har forårsaket et voldsomt oppsving for Tromsø som turistdestinasjon. Han snakker selvsagt om nordlyset og midnattsola.

I tillegg til dette har byens nærhet til den spektakulære naturen og hvalene som fyller fjordene kort reisetid fra Tromsø sentrum, bidratt til en eksplosjon i den internasjonale interessen for Tromsø, og en turiststrøm vinterstid som har overgått alle forventninger.

Tallenes tale forteller det meste: I februar hadde hotellene i Tromsø – som det har blitt svært mange av de siste par-tre årene – et belegg på 91,7 prosent. Det er et sensasjonelt resultat, best i landet og selvsagt klart gledelig. For å sette det i relieff kan vi ta med at på andreplass på lista kom Oslo med Fornebu – med et belegg på 66,8 prosent.

Alapnes sier til Nord24 at Tromsø har den største veksten i hele Skandinavia. Og det slutter ikke der. «Vi tror på en omsetningsvekst for hele året, og fra sommeren av vil det vokse enda mer enn det har gjort før. Vi har kun sett dråpen av det potensialet som finnes her med nordlyset og midnattssolen», sier The Edge-direktøren.

Så er det selvsagt likevel utfordringer og det er som kjent ingenting som kommer av seg selv. Skal sommerturismen utvikles, må man identifisere hva som er særegne fortrinn for Tromsø. Langt mot nord på nesten 70 grader er det definitivt ikke sol og varme som vil sende skokker av turister hit.

Og midnattsola kan – i likhet med nordlyset om vinteren – være fraværende i lange perioder med gråvær. Derfor må man ha noe annet og sikrere å tilby i tillegg til håpet om midnattsol. Sannsynligvis vil det være opplevelser tilknyttet vår spektakulære natur.

Hvalene på vinteren kan forsvinne dersom sildestimene som lokker dem inn i fjordene plutselig finner andre foretrukne destinasjoner, og midnattsola kan tilbringe lange perioder bak et grått teppe av skyer, men naturen og de utallige opplevelsene den kan bringe, forsvinner aldri.

Her er det bare å sette i sving mange kreative hoder som kan utvikle nye tilbud som vil gi tilreisende naturopplevelser i wow-kategorien. Det hører også med at sommerturismen i større grad enn om vinteren handler om familier på tur, og at det må utvikles konsepter og tilbud som henvender seg til denne gruppen tilreisende.

En annen utfordring, som Alapnes tidligere har pekt på, er lett tilgjengelig informasjon og skilting som kan hjelpe turister til å finne frem i ishavsbyen. Det er absolutt en mangelvare og kan knapt være noen heksekunst å ordne opp i.

I tillegg må byen ta et kollektivt ansvar for at hotellgjester ikke møter stengte dører overalt rundt jul og nyttår, eller på andre røde dager i året. Det er ikke særlig til omdømmebygging når tilreisende må finne middagen på 7 Eleven-kiosken.

Her må næringsliv og politikere sammen finne gode løsninger, både når det gjelder åpne spisesteder og et utvalg åpne butikker i sentrum. Det er simpelthen en smule pinlig at dette ikke er på plass når Tromsø sentrum nærmest oversvømmes av turister i høysesongen om Tromsøvinteren.

Mulighetene for videre vekst som en etterspurt turistdestinasjon er så absolutt til stede. Både de som styrer byen fra rådhuset og aktørene i næringslivet må se sitt ansvar her, og legge til rette for at det store potensialet som ennå ikke er utløst, blir realisert.

 

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!