Rolls-Royce i Russland er et spennende case for norsk eksportbransje, som er preget av høye salgspriser

Samtidig med at Storbritannia forlater EU og Russland er blitt delvis isolert fra verdensøkonomien, selger Rolls-Royce Motor Cars Moscow og RRs kontor i St. Petersburg mer enn 100 ultraluksuriøse biler per år. Russland har blitt det desidert største markedet for Rolls-Royce på det europeiske kontinentet.

Rolls-Royce i Russland er et spennende case for norsk eksportbransje, som er preget av høye salgspriser. Siden Norge skjelden kan konkurrere med utenlandske tilbydere i Russland på pris, har mange norske eksportører lenge satset på salg av varer av høy kvalitet til high-end segmenter i det tidligere Sovjetunionen. Her har nordnorske eksportører mye til felles med britiske RR.

En forskjell er at i den norske modellen har norske eksportforetak satset på dealerbedrifter i utlandet utelukkende ledet av menn, mens britene ansatte en kvinne som daglig leder av Rolls-Royce i Moskva.

 

A Woman's Decision?

Tatiana Fitzgerald representerer den nye kohorten av kvinnlige sukssesrike toppledere i Russland. Etter omveltningstiden som fulgte Sovjetunionens kollaps, har det oppstått en ny type kvinnelige bedriftsledere: suksessrik, integrert i Europa og resten av verden. Et annet eksempel er Ulyana Sergeenko som er godt kjent i verdens motebransje. Hennes siste kolleksjon er blant annet omtalt i italienske Vogue Haute Couture Fall Winter 2017-18.

Kanskje er det på grunn av dyktig kvinnelig ledelse at Rolls-Royce kan tjene en formue på eksportsalg av nye og brukte biler til Russland?

I dag mener mange ivrige russiske kunder at dette er riktig tid for å investere i ultraluksus, som ikke går mye ned i verdi, selv i økonomisk ustabile perioder. RRs erfaring viser at det russiske markedet kan være ekstremt attraktivt og ultralønnsomt også i krevende perioder hvis tilbudet følger etterspørselen og riktig ledelse er ansatt.

Corporate Governance revisited

I Norge er balansert kjønnssammensetning i styrer vedtatt ved lov, men dette gjelder ikke når norske foretak tar avgjørelser om hvem som skal lede dealerforetak i utlandet. Heller ikke styresammensetning i slike dealerforetak diskuteres, verken teoretisk eller praktisk. Jeg har selv vært med på å etablere to dealernettverk for eksportbedrifter. Først i Kaunas (Litauen) for fiskeeksport, siden i Moskva & St. Petersburg (Russland) og Aktau (Kasakhstan) for eksport av norske varer til olje- og gassbransjen. Blant kundene i øst var Gazprom Neft Shelf, Exxon Neftegas, Lukoil, Nizhnevolzhskneft, Chevron, BP.

Ut i fra min arbeidserfaring hos eksportbedrifter var etablering av dealernettverk alltid en styresak. Styremedlemmer, daglige ledere, aksjonærer, jurister og jeg diskuterte mange aspekter ved satsingen i utlandet, men aldri om en burde satse på en kvinnelig daglig leder eller eier med stort ansvar i utlandet. Jeg har aldri hørt om slike kjønnsrelaterte beslutninger blant norske bedrifter i eksportbransjen rettet mot Øst-Europa og Sentral-Asia. Her kan bedrifter lære av britene.

A country which opens up its economy to free trade without other social and economic reforms is likely to experience economic deterioration rather than growth. The guiding hand of the state is needed, as are institutional reforms promoting education and the emancipation of women…” (Professor Lord Tony Giddens tidl. direktør i the London School of Economics and Political Science “Runaway World. How Globalisation is Reshaping our Lives”).

Det statlige virkemiddelapparatet har kanskje også noe å lære? Det har aldri vært en kvinnelig leder av Norges handelsrepresentasjon verken i Sovjetunioen eller senere i Russland. Per dags dato er det en del nordnorske bedrifter som er mer eller mindre aktive i Russland. Muligens kunne noen kvinnelige ansatte der eller andre steder (UiT, Nord universitet) tenke seg å øke innsatsen sin og gjøre et nytt skritt i karrieren?

Kronikken er først publisert som artikkel Born of the Storm: norsk eksport til Russland i Avisa Nordland

alexander@petrov.no

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Det er svært alvorlig at Tromsø kommunes administrasjon synes å prioritere gress og sykkel framfor effektiv fullverdig toveis kollektivfelt på Stakkevollveien.

0
59

Valget 2017 er historie og koalisjonsregjeringen mellom Høyre og FrP med støtte fra Venstre og Krf beholder trolig regjeringsmakten.

0
20