I 2016 tjente Avinor 2,5 milliarder på taxfree-salget. Dette er penger som selskapet bruker til å vedlikeholde og ruste opp lufthavner rundt om i landet, også der hvor de ikke er lønnsomme, nemlig i distriktene. Foto: Scanpix

Senterpartiet som lyseslukker i distriktene

Den internasjonale tax-free handelen får selv ikke Senterpartiet gjort noe med. Men de kan fort komme til å bli partiet som sørger for nedlegging av flyplasser i distriktene. Og som undergraver eget slagord om å “Ta hele Norge i bruk”.

Ola Dunk er ikke dummere enn at han vet å handle på Kastrup eller Heathrow, framfor å kjøpe mye dyrere når han lander på Gardermoen.

Senterpartiet ønsker at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget ved norske flyplasser. Dermed kan «distriktspartiet» bli en effektiv bidragsyter til å slukke landingslysene på en rekke småflyplasser her i landet.

I morgen, tirsdag 27. februar, skal Stortinget behandle forslaget fra Senterpartiet. En av forslagsstillerne er Kjersti Toppe, helsepolitisk talsperson for partiet. Hun har lenge vært motstander av taxfree  ordningen, i alle fall i sin nåværende form, og i forslaget uttrykker hun bekymring for at «en stor andel av den alkoholholdige drikken som konsumeres i Norge, er kjøpt i utlandet eller i taxfree-butikker».

Beregninger viser at andelen er om lag 10 prosent.

Det er en av grunnene til at Senterpartiet ønsker at Vinmonopolet skal overta.

Det kan i og for seg være en god idé. Vinmonopolet er kjent for godt vareutvalg, kvalitet og service. Og Polet har ingen ting imot å ta over. Men de sier også at de vil selge like mye taxfree alkohol som den nåværende driveren av flyplassbutikkene.

Og da melder spørsmålet seg: hva med stortingsrepresentant Toppes bekymring nummer to, nemlig alkoholkonsumet i seg selv? Underkommuniserer hun punktet i eget  forslag der det heter at «taxfree-ordningen ifølge Folkehelseinstituttet er med på å øke alkoholkonsumet, og at en økning i alkoholkonsumet har direkte effekter på folkehelsen».

Betyr det at Sp vil støtte en ordning som ifølge dem selv fører til mer drikking – bare det skjer i regi av Vinmonopolet?

Avinor – også et statlig selskap – tjener godt på taxfree salget. Hele 25 prosent av Avinors samlede inntekter kommer herfra. I 2016 var beløpet 2,5 milliarder kroner! Dette er penger som Avinor bruker til å vedlikeholde og ruste opp lufthavner rundt om i landet, også der hvor de ikke er lønnsomme, nemlig i distriktene.

Dersom inntektene reduseres, og sparekniven må fram, er det ingen tvil om at den i første rekke vil bli brukt på de minst lønnsomme flyplassene. Og dem er det mange av. Bare 8 av 45 lufthavner i Norge går med overskudd, og det gjelder de som ligger i de større byene. Men flere av dem, ikke minst Tromsø, er såkalte nav i systemet, og får trafikk til og fra småflyplassene i nord. Faller denne trafikken fra, kan det være mange som blir ulønnsomme. Av flere årsaker frykter Avinor at inntektene vil falle, dersom Polet overtar. For da vil blant annet ikke leieprisene kunne legges ut på anbud. Det er anslått at inntektene kan bli redusert med 1 milliard.

­_ Det er mange som stiller spørsmålstegn ved at vi i rike Norge må finansiere viktig samfunnsinfrastruktur og drift av småflyplasser ved å selge billig alkohol og tobakk til utenlandsreisende, skriver Toppe lett syrlig i et innlegg på Nordnorsk Debatt.

Men dette kan da ikke være noe nytt, heller ikke for Senterpartiet? Den norske stat har alltid tjent godt på alkoholsalget, enten det er i regi av Polet, dagligvarehandelen eller restaurantbransjen. Alkoholavgifter har vært en jevn, sikker og god inntektskilde, som i snart nitti år har vært med og finansiert både infrastruktur og annen statlig virksomhet.

Senterpartiet har selvsagt fått et meget ivrig KrF med på laget. Det er med andre ord all grunn til å tro at prisnivå kommer til å bli heftig diskutert hvis Polet får overta, og justert, gjerne i budsjettforhandlinger der man mangler noen milliarder. Vi har våre erfaringer med både plastposeavgift, flyseteavgift og nå sist: den famøse sukkeravgiften. Innført i hurten og sturten, uten nødvendige konsekvensutredninger.

Senterpartiet har programfestet at de vil føre en restriktiv alkoholpolitikk, redusere tilgangen og ta i bruk avgiftspolitikken. Det siste punktet må jo gjelde der den ikke allerede er tatt i bruk, nemlig på taxfree-butikkene.

Avgifter betyr økte priser og økte priser gir mindre handel. Ola Dunk er ikke dummere enn at han vet å handle på Kastrup eller Heathrow, framfor å kjøpe mye dyrere når han lander på Gardermoen. Dermed er Avinors bekymring for inntektene høyst reell.

For den internasjonale tax-free handelen får selv ikke Senterpartiet gjort noe med. Men de kan fort komme til å bli partiet som sørger for nedlegging av flyplasser i distriktene. Og som undergraver eget slagord om å “Ta hele Norge i bruk”.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!