Et bysentrum skal bære preg av travelhet og aktivitet, du skal kjenne det på pulsen. Foto: Mathias Olav Jawahir-Karlsen

Skal vi fortsatt ha et levende bysentrum?

Lekeparker, sykkelgater og høyhus alene skaper ikke et aktivt sentrum.

Skal vi fortsatt ha et levende bysentrum i Tromsø, eller skal vårt bysentrum gjøres om til lekeplasser, sykkelgater, festivalarenaer og høyhusbebyggelse.   Et levende bysentrum krever noe mer enn frisørsalonger, kafeer/restauranter, hoteller og diverse matbutikker. En mangfoldig handelsvirksomhet må også til for at sentrum skal leve og blomstre og slik spille en viktig samfunnsutviklende rolle for byen og omgivelsene.  For som det heter og satt på spissen: “Vi kan ikke leve av å barbere hverandre”

I kommunestyremøte 25.05.15, sak 105/16, ligger sakspapirene for Strategiplanene  for Tromsø Sentrum, hvor Byrådets ønsker for bysentrum er presentert. Hvis Tromsø fortsatt skal være en liten storby må vi også regne med økt biltrafikk. Trafikken  kan reguleres, men ikke kuttes ut. Det faktum må gjelde så lenge det ikke eksisterer alternative transporttilbud for å dekke behovet til et levende bysentrum.

Forleden tok jeg meg en besøksrunde i forretningene i sentrumsbutikkene i byen, hvor jeg fikk høre om lite besøkende kunder og om nedgang i omsetningene på opp til 10 prosent siste år for endel butikker. Man kan spørre seg: Gjør Tromsø kommune nok for å legge tilrette for handel i sentrum? Det virker ikke slik, parkeringsplasser fjernes, avgiftene økes og det virker som om trafikklysene nå er regulert kun til fordel for gående, og dermed øker kaoset og kødannelse for bilene, spesielt i Grønnegata.

Det neste som er foreslått, er å stenge  Skippergata  for biltrafikk.  Biler som skal til sentrum over brua fra Tromsdalen, blir dirigert til Hansjordnesbukta for å kjøre i tunell til sørbyen, men de aller fleste kjører direkte til Jekta/K1 som har fri parkering i store parkeringsanlegg. Skippergata er hovedinnkjøringa til Tromsø sentrum og viktig for å avvikle  adkomsten til byen.  Stenging av denne gata vil skape store trafikale problemer for hele bysamfunnet, næringslivet og besøkende. Bysentrummet blør.

Et bysentrum skal bære preg av travelhet og aktivitet, du skal kjenne det på pulsen. Det kan man ikke si om Tromsø sentrum i dag.  Unntaket er de dagene turistbåtene legger til kai,  da ser vi mange turister rusle rundt i byen. Markedsdagene trekker folk til byen, men det skjer kun på lørdager.

Lekeparker,  sykkelgater og høyhus alene skaper ikke et aktivt sentrum. Jeg ber Byrådet behandle planene om stenging av Skippergata på en god måte, med å foreta konsekvens-analyse og høringsrunde på Strategiplanen for sentrum. Det er en inngripende plan som mange må forholde seg til. Det skrytes  av at vi har demokrati  og åpenhet i Byrådet. Nå er det ei god anledning å vise at så er tilfelle.  Utsett disse planene til alt er på plass,  og til Byrådet har oversikt over konsekvensene og vet hva det gjør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!