NH90 helikopter står på dekk på K/V Senja under øvelse Nord i april i fjor. Foto: Forsvaret / Sara Sofie Rosenberg Strengenes

Skandalen som ingen ende vil ta

Anskaffelsen av NH90-helikoptrene er en eneste lang skandalehistorie, som baller på seg med stadig nye kapitler.

I 2012 gikk daværende forsvarsminister Espen Barth Eide (Ap) ut i offentligheten og sa at regjeringen vurderte å si opp kontrakten med fabrikken som produserte NH90- helikoptrene som var bestilt til Forsvaret. Norges bestilling til NH Industries var på 14 NH90-maskiner. Åtte skulle brukes av Kystvakten og seks skulle betjene Sjøforsvarets fregatter.

De første maskinene skulle vært levert til Norge i 2006. Den første NH90-en kom til Bardufoss i desember 2011. «Vi har vært krystallklar overfor leverandøren. Nå er tålmodigheten vår strukket langt nok. Vi vil ikke ha flere forklaringer. Vi vil ha helikopter», uttalte statssekretær i Forsvarsdepartementet (FD), Roger Ingebrigtsen, i juli 2012. Han og forsvarsminister Eide truet med å bryte NH90-kontrakten som skulle sikre Forsvaret nye helikoptre. Det skulle vise seg å være tomme trusler.

Til nå har fabrikken i Italia levert seks NH90-maskiner til Norge. Men for ett år siden, i november 2016, var det ingen av disse seks som var fullt ut operative på de helikopterbærende kystvaktskipene. De nye helikoptrene tålte ikke litt ruskevær på åpent hav, på grunn av problemer med å sikre maskinene når de skulle plasseres i hangaren om bord. Ledelsen i Kystvakten uttalte da til Nordlys at dette problemet skulle man klare å løse i løpet av neste halvår.

Etter det vi erfarer har Kystvakten nå løst disse problemene. Men fortsatt er ikke NH90-ene operative. Problemet nå er at maskinene ikke har tilstrekkelig flytid. Fra forsvarshold blir Nordlys fortalt at 1 times flytid befordrer ca. 50 timer vedlikehold. Og den organisasjonen, med ikke minst tilstrekkelig med teknisk personell, som skal holde NH90-maskinene i lufta i det antall timer som trengs, finnes simpelthen ikke. Derfor får ikke NH90 den flytiden som Kystvakt-oppdragene krever. Kystvakten besitter altså en operativ kapasitet som de sier er helt fantastisk, men som de likevel ikke kan bruke.

Dette er godt nytt for Barentshavets pirater og tyvfiskere. Norge er helt avhengig av Kystvaktens helikoptre som nasjonens ører og øyne i våre store havområder i nord. Situasjonen er til stor frustrasjon for ledelse og mannskaper i Kystvakten som blir forhindret fra å gjøre den viktige jobben de er satt til. Også Kystvaktens kapasitet for søk og redning på havet når ulykken er ute, minimeres uten helikoptre.

Det er vanskelig, nesten umulig å forstå, at en organisasjon som Forsvaret klarer å stelle seg slik at de kommer i denne situasjonen. Anskaffelsen av NH90-helikoptrene er en eneste lang skandalehistorie, som baller på seg med stadig nye kapitler. Nå brummer man igjen i Forsvarsdepartementet mot leverandøren av NH90. Det forekommer oss at det er flere enn NH Industries som burde gås etter i sømmene i denne saken.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Nordlys overvåker denne debatten kontinuerlig mellom kl. 07 og 24. Kommentarfeltet er nå stengt og åpner igjen kl. 07.00. Velkommen tilbake da!