Skuterkjørerne maser hele tiden etter flere løyper å kjøre i

Etter en vellykket, men meget omtalt politiaksjon med helikopter nå nettopp, ble en rekke skuterkjørere stoppet for ulovlig kjøring i villmarka. I tiden etter har skuterkjørerne, med en selvrettferdig harme, raljert som skrikerunger i avisene. De er så affekterte at det er få som tør å ta til motmæle. Til og med Justisminister Per-Willy Amundsen (Frp), som selv er for en liberalisering av skuterkjøring, måtte i lokalavisen (iTromsø 19.04.2017) stå opp og forsvare Politimester Ole B. Sæveruds viktige og riktige prioritering. Hvorfor er det blitt slik?

For meg er villmarka hellig. Skal en ferdes der er det på den fra før av eksisterende naturens premisser. For meg er det logisk at jo lenger bort fra bebyggelsen en kommer, jo mindre folk er det som gidder å gå dit, og jo mer uforstyrret og opprinnelig er derfor dyrelivet og naturen der. Det er ikke en menneskerett å komme seg lengst mulig ut i naturen, men det en menneskerett å ha mest mulig uberørt natur. Det er dette vesentlige som motorisert ferdsel ødelegger. At skuterkjørere ikke forstår dette, er for meg en gåte. Her snakker jeg ikke om de som driver nyttekjøring.

Det virker som om skuterfolket ikke tenker på hva uforstyrret natur vil bli verdt i fremtiden, for deres barn og kommende generasjoner. De tenker ikke lenger enn til den omtalte sprekken. For meg er følelsen av stillhet, det å være uforstyrret i en natur som forhåpentligvis fortsetter å eksistere lenge etter at menneskeheten er borte, av største verdi. Undersøkelser viser at det også er dette turistene etterspør. De etterlyser ikke action, men ekte opplevelser, stillhet og en ødemarksfølelse som gir dem rom til å oppleve uberørt natur, for så å reflektere.

Vi i Norge er utrolig heldige fordi vi lever i Europas siste villmark. Dette må vi ta inn over oss og ta vare på, for enhver pris. Når landet vårt nå må inn i en nødvendig næringsomstilling bør vi også tenke over hva vi skal leve av i fremtiden. Å leve i Europas siste naturlige oase med en bærekraftig turisme er et stort ansvar, men vil kunne gi enorme muligheter for næringslivet, og noe å leve av for våre etterkommere her nord. Det er dette som kan sette Nord -orge på kartet og gjøre oss alle stolte over å være «nordlendinger».

Skuterkjørerne maser hele tiden etter flere løyper å kjøre i, selv om all erfaring viser at dette igjen fører til mer ulovlig kjøring utenfor løypene. Jeg har selv ved flere tilfeller ferdet i nærheten av skuterløyper, og sett at fjellene rundt ser ut som sveitserost av skuterspor. Jeg har gått i områder der eksoslukten har hengt igjen i lang tid. Og jeg har forsøkt å sove i telt mens skuterne har holdt det gående hele natten igjennom. Håkon Haug Enga i nystartede Norges Snøskuterforening avslører seg selv i samme avisartikkel som over. Han etterlyser områder der det også kan foregå frikjøring.

I dag er det om lag 80.000 snøskutere registrert i Norge. Halvparten av dem i våre tre nordligste fylker. Om lag 40% av disse brukes av profesjonelle med tillatelse til kjøring. Jeg kjenner ikke realverdien på disse skuterne, men om man setter inn et eksempel; la oss si 50.000 skutere i Norge a kr 80.000 pr skuter vil dette utgjøre kr 4 milliarder i delvis død kapital. I tillegg er det blitt en stor virksomhet av forhandlere med lobbyister i tilknytning til den eksisterende skuterbruken. Det er berettiget å stille seg spørsmål om hvorfor man fra myndighetenes side har tillatt fritt salg av skutere til de som ikke har behov for skuter til nyttekjøring, all den tid skuterkjøring i villmark er forbudt?

I dag blir det selvfølgelig vanskelig å stoppe en såpass stor kapital fra å bevege seg. Men vi må forsøke. Det er nå slaget står, fordi det er blitt opp til kommunene selv å bestemme løypenett for skuterkjøring.

En investering i skuter er en risiko skuterfolket selv har valgt å ta. Kanskje er det derfor harmen er blitt så stor? Kanskje skuterkjørerne føler at de har en rettighet (investering) de ikke får benyttet seg av? Men de har ingen rett til å ødelegge roen i naturen for flertallet av oss eller legge press på en forvalting av villmarken som har foregått stort sett utmerket fram til nå. Og det må de heller ikke få skrike seg til i fremtiden.

På tross av press har Tromsø kommune vist mot nok til å ikke tillate skuterløyper rundt byen. Politiet har heldigvis valgt å gjennomføre nødvendige skuterkontroller. Men Politiet kan gjøre mer for å stoppe ulovlig kjøring. Hva med at hvert politidistrikt oppretter en “hotline”, et mobilnummer, der man kan sende inn geotaggede bilder av skutere med nummerskilt som en finner rundt i villmarka? Så kan politiet på egenhånd vurdere å starte etterforsking på bakgrunn av disse billedbevisene?

Skuterkjørene har for lengst opprettet Facebook-sider der de advarer hverandre mot skuterkontrollene. Men det finnes også flere Facebook-sider mot motorisert ferdsel i utmark. Mange av dem er drevet av yngre deler av befolkningen, noe som gir håp for fremtiden. Jeg oppfordrer alle til å melde seg inn i disse gruppene for å følge med på utviklingen.

Om man bestemmer seg for å arrangere en folkeavstemning i kommunene rundt om i Norge med følgende åpne spørsmål: «Ønsker du mere motorisert ferdsel i naturen?» er jeg overbevist om hva svaret vil bli. Og det er ikke til skuterfolkets fordel. Så får vi håpe at også populistiske politikere med kortsiktig perspektiv får brillene på slik at også de evner å se forbi sprekken - og inn i fremtiden.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

På forsiden nå

Et innlegg i den pågående debatten om PCI-behandling til befolkningen i Nord-Norge.

2
503

Verden over arrangeres Equal Pay Day (likelønnsdag) for å markere den globale uretten som ligger i at kvinner tjener mindre enn menn. Unio har valgt å markere Equal Pay Day den 18.

0
43