Vi har ikke råd til å forsinke sjømatutviklingen i nord. Det er dette vi skal leve av etter olje/gassen. Den blå åkeren blir hovedgrunnlaget for Tromsbanen fra Narvik og nordover til Tromsø, Skibotn og Alta, skriver Terje Walnum. Foto: Colourbox

Denne landsdelssaken trenger innsats over hele fjøla!

Vi har ikke råd til å forsinke Sjømat-utviklingen i Nord. Det er dette vi skal leve av etter olje/gassen.

Nordlys tirsdag har to flotte innlegg om jernbaner i nord av Einar Sørensen og Gunnar Grytås. Begge påpeker at det mangler noen småkroner på budsjettet for å få fremdrift på løsninger som er kritiske for hele Nord-Norge.

Ofotbanen skal få lengre dobbeltspor og står foran en konsekvensutredning (KU). Uten flere dobbeltspor vil Sjømateksporten fra nord reduseres pga kapasitetsproblemer på malmbanen.

Norges mest lønnsomme jernbanestrekning, som er inntjent flere ganger, trenger egentlig ingen omstendelig og langvarig KU for å få en stortingsbeslutning om utbygging. Derfor bør man jobbe paralellt med detaljplaner, regplaner og KU.

Dette kan bringe fram et byggeforslag til Stortinget uten opphold. Budsjettbehovet til forserte utredninger er småpenger i forhold til senere byggekostnader. Det skader ikke å gi signaler fra Stortinget til Bane NOR om å innhente anbud på de første parsellene.

Vi har ikke råd til å forsinke sjømatutviklingen i nord. Det er dette vi skal leve av etter olje/gassen.

Den blå åkeren blir hovedgrunnlaget for Tromsbanen fra Narvik og nordover til Tromsø, Skibotn og Alta.

I 2018-budsjettet trengs bare småpenger til utredningsstarten. Nord-Norgebanen ble utredet i 1992 av NSB til prislapp 22-25 mill, kanskje betyr det ca 60 mill i dag? Men i 2018 trenges det bare 5-10 mill for å komme i gang. Så får resten komme i 2019-20. Neste NTP (Nasjonal Transportplan) behandles i Stortinget i 2021. Da bør et ferdig utbyggingsforslag for Tromsbanen ligge på bordet.

Våre stortingsrepresentanter fra hele Nord-Norge har nå en sjelden anledning til å vise tverrpolitisk aksjonskraft og pågangsmot. Denne opplagte landsdelssaken trenger innsats over hele fjøla. Under valgkampen hadde dere jernbanemøte på Verdensteatret og viste en rørende tverrpolitisk samling. Nå kommer bane-testen i løpet av 2-3 korte høstmåneder! Lykke til!

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer