Byferga på bildet tøffer rundt i Fredrikstad, med stor suksess. Det er relevant å sammenligne Tromsø med Fredrikstad, innbyggertallet er omtrent det samme, og mens Fredrikstad deles av elva Glomma, har Tromsøya et sund på hver side. Foto: Yngve Olsen

Strålende god idé

Er det en by som trenger å tenke nytt når det gjelder kommunikasjon, så er det støvplagede Tromsø.

Idéen om byferge i Tromsø er så god, at den for all del ikke må skrinlegges, eller ende opp i ei kommunal byråkratikvern om penger. For er det en by som trenger å tenke nytt når det gjelder kommunikasjon, så er det støvplagede Tromsø. I tillegg er byen som skapt for hyperlokal fergetrafikk.

I Nordlys sin reportasje lørdag, er mange spurt om hva de synes om idéen. Ingen er skeptiske. Både politikere, byplanleggere, reiselivsaktører og kvinnen i gata er positive. Dette bør vi få til!

Byferga på bildet tøffer rundt i Fredrikstad, med stor suksess. Det er relevant å sammenligne Tromsø med Fredrikstad, innbyggertallet er omtrent det samme, og mens Fredrikstad deles av elva Glomma, har Tromsøya et sund på hver side. Dette er havstrekk som rett nok kan ha sine utfordringer når været blir riktig dårlig, noe det sjelden blir på Glomma. Til gjengjeld kan isen på vinteren by på utfordringer der.

I Fredrikstad er det tre fergeruter som går kontinuerlig i rushtiden, og ellers hvert 15. minutt. Fergene er gratis, og det er gratis å ta med sykkelen også. Dette er selvsagt el-ferger, og de er blitt så populære at noen passasjerer tar et «mini-cruise», for å få med seg alle stoppesteder.

Ei byferge, kanskje i første omgang over til Tromsdalen, vil være viktig for å redusere bruken av privatbil. I tillegg vil den være en attraksjon for turistene. I dag er bybussene tidvis overfylte av turister som skal til severdighetene i Tromsdalen. I tillegg er det flott å kunne vise fram byen fra sjøsiden.

Flere byer har fergeløsning som en del av infrastrukturen. Det er med andre ord mange å lære av, når saken kommer på bordet i Tromsø. Det er nemlig utarbeidet en rapport om byferge, som foreløpig har status som internt høringsdokument. Rapporten konkluderer med at dette er en god idé. Det gjør byferga til en naturlig del av byutviklingsprosjektet Tenk Tromsø.

Om fergeturene skal være gratis som i Fredrikstad, eller om det kan koste en tikrone å gå om bord, vil bli et spørsmål når saken kommer på politikernes bord. Finansiering er som regel en vanskelig sak, men løsninger finnes alltid, dersom det er vilje til det. Det er imidlertid grunn til å advare mot å ta livet av idéen om byferge ved å overprise turene. Da vil miljøeffektene utebli. Byens innbyggere, tilreisende og ikke minst miljøet trenger byferga. Den er ganske enkelt en strålende god investering.

 

 

 

 

 

Nordlys sine lederartikler blir skrevet av mediehusets redaktører og faste kommentatorer. Gruppen ledes av politisk redaktør.

Lik Nordnorsk Debatt på Facebook

Annonse
Her er du velkommen til å debattere saken videre. Men tenk gjennom hvordan du vil framstå og hvilke uttrykk du bruker. En liten huskeregel: Ikke skriv noe som du ikke kunne ha ropt ut på torget med mange tilhørere. Du må bruke fullt navn - falske profiler blir utestengt. Hold deg til saken, vis respekt og stor raushet overfor andre. Trakassering, trusler og hatske meldinger slettes.

Med vennlig hilsen Guttorm Pedersen, debattredigerer

Annonse